کمیته فراحزبی مجلس اعیان انگلیس:

تسلیحات صادراتی انگلیس به عربستان صرف کشتار غیرنظامیان می‌‎شود

تسلیحات صادراتی انگلیس به عربستان صرف کشتار غیرنظامیان می‌‎شود
شنبه 27 بهمن 1397 - 17:26

یک کمیته فراحزبی مجلس اعیان انگلیس با بیان اینکه لندن در طرف اشتباه قانون ایستاده است تاکید کرد، تسلیحاتی که این کشور به عربستان‌سعودی می‌فروشد برخلاف قوانین حقوق بشری است و موجب کشتار غیرنظامیان می‌شود.

العالم - اروپا

کمیته‌ای متشکل از لردهای همه احزاب بریتانیا در گزارشی اعلام کرد لندن با دادن مجوز ارسال سلاح به عربستان‌سعودی در سمت اشتباه قانون ایستاده است و باید برخی مجوزهای صادرات تسلیحات به ائتلاف عربستان سعودی در جنگ یمن را تعلیق کند.

به نوشته روزنامه «گاردین»، گزارش «کمیته انتخاب روابط بین‌الملل» مجلس اعیان انگلیس می‌گوید وزرا بررسی‌های مستقلی را انجام نمی‌دهند که نشان دهد آیا تسلیحاتی که انگلیس به سعودی‌ها می‌فروشد در راستای نقض قانون استفاده شده است یا خیر. در عوض بر تحقیقاتی ناکافی اتکا دارند که توسط سعودی‌ها و متحدانش در جنگ یمن انجام می‌شود.

این گزارش بحران انسانی در یمن را «غیرقابل‌انکار» می‌داند.

براساس این گزارش، این اولین گزارش متفق‌القول از سوی یک کمیته پارلمانی انگلیس است که فروش تسلیحات به عربستان سعودی را غیرقانونی می‌داند و در پی درخواست فوری تشکیل دادگاه عالی قضایی توسط افرادی شکل گرفته که برای توقف فروش سلاح به عربستان‌سعودی که از آن‌ها در راستای نقض حقوق بشر استفاده می‌کند کمپینی را ایجاد کرده بودند.

گاردین میگوید، این گزارش به‌دنبال فشار آوردن به عربستان‌سعودی و امارات عربی متحده است تا به‌جای انجام حملات نظامی علیه «حوثی‌ها»، با گفت‌وگو و مذاکره به درگیری در یمن خاتمه دهند.

کنگره آمریکا نیز چند روز پیش به تعلیق فروش تسلیحات آمریکایی به عربستان سعودی رای داد اما کاخ سفید اعلام کرد رئیس‌جمهور در صورت لزوم آن را وتو می‌کند.

جمع‌بندی این گزارش حاکی از این است که، «دولت ادعا می کند که در صدور مجوز فروش اسلحه به عربستان سعودی، در سمت صحیح قوانین بین المللی بشردوستانه قرار دارد. گرچه شواهد قاطعی هنوز در دسترس نیست اما ارزیابی ما حاکی از این است که این اشتباه است. با توجه به حجم و انواع سلاح‌هایی که به ائتلاف رهبری سعودی صادر می شود، اعتقاد داریم موجب بروز تلفات چشم‌گیر غیرنظامیان در یمن شده و خطر تضاد با قوانین بین‌المللی حقوق بشر را به‌دنبال دارد».

این کمیته خواستار آن شد که انگلیس نقض حقوق بشر توسط سعودی‌ها را محکوم کند. «لرد هاول» وزیر سابق محافظه کار و رئیس این کمیته بریتانیا را حامی سعودی‌ها در جنگی داخلی می‌داند.

«جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس مدعی شده است که ایجاد صلح در یمن مهم‌ترین اولویت وی در کنار برگزیت است و این هفته به «ورشو» پایتخت لهستان سفر کرد تا با وزرای سعودی و اماراتی درخصوص وضعیت اجرای مذاکرات آتش‌بس انجام‌شده در «استکهلم» پایتخت سوئد در ماه دسامبر گذشته بحث و گفت‌وگو کند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها