ممانعت آمریکا از بازگشایی ترافیک هوایی بین‌المللی کره شمالی

ممانعت آمریکا از بازگشایی ترافیک هوایی بین‌المللی کره شمالی
دوشنبه 29 بهمن 1397 - 08:07

واشنگتن اخیرا تلاشهای سازمان ملل برای احیای بخشی از ترافیک هوایی بین‌المللی کره شمالی را ناکام گذاشته است.

العالم - آمریکا

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که آمریکا مانع از تلاشهای سازمان ملل برای بهبود خطوط پروازی خارجی کره شمالی و بازگشایی بخشی از مسیرهای بین المللی این کشور به روی پروازهای خارجی شده است.

یکی از این منابع آگاه به رویترز گفته است که این اقدام واشنگتن بخشی از تلاشهای این کشور برای حفظ فشار تحریمها علیه پیونگ یانگ در آستانه دیدار دوم میان دونالد ترامپ و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در ماه فوریه در ویتنام است.

براساس این گزارش، واشنگتن به دنبال دریافت تعهدات محکم از سوی کره شمالی برای کنار گذاشتن برنامه اتمی خود ر قبال برداشته شدن تحریمهای سفت وسخت علیه این کشور است.

سازمان هواپیمایی بین المللی وابسته به سازمان ملل(ایکائو) طی ماههای اخیر به دنبال بازگشایی یک مسیر هوایی است که بخشی از آن از حریم هوایی کره شمالی و کره جنوبی می‌گذرد.

درحال حاضر هواپیماهای خارجی مجبور هستند مسیرهای غیرمستقیمی را برای عبور نکردن از حریم هوایی شمالی انتخاب کنند. پیش از این برخی هواپیماهای مسافربری با تهدید پرتابهای موشکی کره شمالی مواجه بودند و به همین دلیل مسیر پروازهای خود را از کره شمالی دور کردند.

رویترز نوشت، اگر این مسیر امن برقرار شود خطوط هواپیمایی بین‌المللی در مسیر آسیا، اروپا و آمریکای شمالی می‌توانند صرفه جویی زیای در سوخت و وقت داشته باشند و کره شمالی نیز می‌تواند صنعت هواپیمایی خود را تا حدودی احیا کند.

سازمان هواپیمایی بین المللی قصد دارد سیستم حمل و نقل هوایی کره شمالی را بهبود ببخشد و پیونگ یانگ نیز درخواست کرده است که به چارتهای هواشناسی که توسط ایالات متحده آمریکا تهیه و تولید میشود دسترسی پیدا کند.

این منابع خبری میگویند که واشنگتن با تحت فشار گذاشتن سازمان ملل از آنها خواسته است تا همه اهرمها و انگیزه ها را تا زمان تعهد کافی پیونگ یانگ به خلع سلاح حفظ کند.

رهبران آمریکا و کره شمالی برای اولین بار در ژوئن سال گذشته میلادی در سنگاپور دیدار کردند و توافق کردند که در ازای خلع سلاح اتمی کره شمالی تحریمها علیه این کشور برداشته شود. با اینوجود با گذشت حدود یک سال از این دیدار تغییری در روابط میان دوکشور ایجاد نشده است.

بن بست ایجاد شده در روند مذاکرات آمریکا و کره شمالی شرایط را برای دیدار دوم میان ترامپ و کیم جونگ اون ضروری کرده است. رهبران دو کشور قرار است دو هفته دیگر در پایتخت ویتنام دیدار و رایزنی کنند.

پربیننده ترین خبرها