رادیو بین المللی چین:

سوریه قربانی دروغ پراکنی رسانه های جریان غرب شد/ حمله آمریکا به عراق و کشتار 100 هزار غیر نظامی به بهانه وجود سلاح شیمیایی بود

سوریه قربانی دروغ پراکنی رسانه های جریان غرب شد/ حمله آمریکا به عراق و کشتار 100 هزار غیر نظامی به بهانه وجود سلاح شیمیایی بود
دوشنبه 29 بهمن 1397 - 08:10

رادیو بین المللی چین در گزارشی تحلیلی به دروغ پراکنی رسانه های جریان غرب علیه سوریه در مورد استفاده از سلاح شیمیایی در این کشور پرداخت و نوشت: سوریه قربانی دروغ پراکنی رسانه های غربی شده است.

العالم ـ آسیا

رادیو بین المللی چین روز دوشنبه گزارش کرد: چندی پیش "ریام دالاتی" تهیه کننده "بی بی سی" اعلام کرد پس از 6 ماه تحقیق تایید می کند که ویدیوی حمله شیمیایی در شهرستان دومای سوریه در آوریل سال 2018 ساختگی است پیشتر روسیه نیز جزییات ساخت این داستان تخیلی را توسط غرب افشا کرده بود یکی از علل عمده حملات هوایی آمریکا، انگلستان و فرانسه به سوریه نیز انتشار همین ویدیو بود.
این گزارش می افزاید: اما ساخت گزارش های دروغین توسط رسانه های جریان اصلی غرب و حتی برخی سیاستمداران غرب با اهداف سیاسی و نظامی کم نبوده و یکی از مشهورترین نمونه های آن جنگ علیه عراق در سال 2013 بود.

حمله آمریکا به عراق به بهانه وجود سلاح شیمیایی
رادیو بین المللی چین می افزاید: دولت آمریکا در آن زمان بدون اجازۀ سازمان ملل و بر اساس یک مشت شواهد کاذب به عراق حمله کرد که بر اثر آن بیش از 100 هزار غیرنظامی عراقی کشته و حدود 10 هزار نظامی آمریکایی نیز جان باختند با این حال، تا کنون هیچ سیاستمدار آمریکایی و انگلیسی مسئولیت این اشتباه را بر عهده نگرفته است.
در ادامه این گزارش آمده است: رسانه های جریان اصلی غرب دروغ هایی درباره چین نیز منتشر کرده اند "سی ان ان" چندی پیش سرگذشت یک زن اویغور به نام "مهرگل تورسون" را منتشر و ادعا کرد که در یک اتاق 37 متری همراه با 68 نفر حبس شده بود که بسیاری از آنها جان باختند مهرگل تورسون سال گذشته به عنوان شاهد در کنگره آمریکا "سرگذشت" خود را بیان کرد.
در ادامه این گزارش می خوانیم: برغم کذب بودن، اظهارات وی مبنای ارائه به اصطلاح "طرح سیاست حقوق بشر اویغور" توسط سناتورهای آمریکا قرار گرفت با آن که کاذب بودن اظهارات تورسون ثابت شده، گزارش های سی ان ان همچنان در پایگاه اینترنتی آن باقی است و رسانه های دیگر جهان از آن نقل می کنند.

دروغ رسانه های جریان غرب درباره کشته شدن موسیقی دان اویغور
رادیو بین المللی چین می گوید: بتازگی برخی رسانه های غرب در گزارش های خود مدعی شده اند که "عبدالرحیم هیئت" موسیقیدان اویغور در سال دوم حبس در زندان درگذشته و در پی آن، دولت ترکیه چین را مورد انتقاد قرار داد. اما بعد ثابت شد که او نه تنها زنده، بلکه بسیار هم سرحال است خود وی نیز از گزارش ها درباره مرگش ابراز شگفتی کرد.
این گزارش می افزاید: "عدنان آق فرات" نماینده احزاب اپوزیسیون ترکیه در گفت و گو با رسانه های چین اعلام کرد که این دروغ ساختگی از سوی سازمان های اطلاعات غرب مطرح شده و رسانه های ترکیه نیز با پیروی از رسانه های غربی نشان دادن که از استقلال برخوردار نیستند.
در ادامه این گزارش آمده است: اگر مردم ادعای رسانه های غربی درباره آزادی اخبار را کنار بگذارند، به روشنی متوجه خواهند شد که بسیاری از دست اندرکاران رسانه های غرب از نخبگان جامعه غرب هستند ارزش گذاری اخبار آنها در واقع بر پایه جهان بینی نخبگان غربی تعیین می شود و مداخله در امور داخلی دیگر کشورها بخشی از جهان بینی آنها است.
در این گزارش خاطرنشان شده، خبرنگاران و مدیران رسانه های غرب ناآگاهانه خود را مدافع حقوق بشر و معیار آزادی در جهان می دانند و همواره با غرور، دیگران را هدف انتقاد و بی حرمتی قرار می دهند برای نمونه، آنها در گزارش های خود همواره بر طبل "نظریه چین هراسی" و "نظریۀ فروپاشی چین" می کوبند ولی مردم سالها نه تهدیدی از چین نه فروپاشی آن را مشاهده کردند.
نویسنده این گزارش می گوید: بسیاری از کارشناسان معتقدند حتی رسانه های اصلی خصوصی غرب هم در گزارش های خود ناخودآگاه مدافع منافع کشورشان هستند و بر صحت و سقم گزارش های خود اهمیت چندانی نمی دهند آزادی اخبار مدعای رسانه های غربی در واقع آزادی تعصب، تبعیض، تحریف واقعیات، سیاهنمایی و حتی تهمت به کشورهای در حال توسعه است.

دروغ رسانه های غربی درباره لیبی، ونزوئلا و یمن
به گزارش ایرنا، این گزارش می افزاید: بر اساس گزارش های منتشر شده، در آستانه جنگ علیه عراق 11 دروغ بزرگ به عنوان واقعیت شیوع یافت که رسانه های غربی در آن نقش مهمی ایفا کردند آن ها در سال های اخیر درباره سوریه، لیبی، ونزوئلا و یمن نیز به همین کار و روند ادامه می دهند این رسانه ها نه تنها در منطق و درستی مداخله کشورهایشان در امور دیگر کشورها تردید راه نمی دهند، بلکه با منطق تراشی این دخالت ها را توجیه و حتی با دروغ پراکنی درباره حمله سوریه با سلاح شیمیایی به مردم خود، برای زمینه چینی عملیات نظامی علیه سوریه بهانه و توجیه می تراشیدند.
در ادامه این گزارش آمده است: سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره نتیجه تحقیقات "ریام دالاتی" تهیه کننده بی بی سی گفت که از این نتیجه تعجب نمی کند حال حتماً بسیاری از سیاستمداران آمریکا و اروپا در حال تلاش برای فراموش کردن حملۀ موشکی به سوریه به منظور مصون ماندن مردم سوریه از حملات سلاح شیمیایی هستند چرا که آنها می خواهند از مسؤولیت جزایی، سیاسی و اخلاقی خود در حملات موشکی به سوریه طفره بروند.

پربیننده ترین خبرها