دیده بان حقوق بشر سوریه می گوید :

عناصر داعش از شرق سوریه با کامیون‌های ائتلاف آمریکا انتقال یافتند

عناصر داعش از شرق سوریه با کامیون‌های ائتلاف آمریکا انتقال یافتند
چهارشنبه 1 اسفند 1397 - 16:39

گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» گزارش داد که ظهر امروز 50 کامیون متعلق به ائتلاف آمریکا عناصر تروریستی داعش را از منطقه مزارع واقع در حد فاصل شهرک «الباغوز» و رود فرات خارج کردند.

العالم - سوریه

کامیونهای وابسته به ائتلاف موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا امروز چهارشنبه از شرق سوریه خارج شدند.

گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» گزارش داد که 50 کامیون متعلق به ائتلاف آمریکا منطقه مزارع واقع در حد فاصل شهرک «الباغوز» و کرانه خاوری رود فرات را ترک کردند.

دیدبان اعلام کرد که این کامیونها روز گذشته وارد این منطقه شدند تا «معامله غیر علنی» با عناصر داعش را تکمیل کنند.

به گفته این گروه، این کامیونها که بسیار خوب پوشانده شده بودند، عناصر داعش و خانواده‌هایشان را به همراه چند غیر نظامی دیگر از این منطقه خارج کردند.

دیدبان در عین حال تأکید کرد که مشخص نیست که آیا شب گذشته عناصر داعش به صورت مخفیانه توسط ائتلاف آمریکا انتقال داده شده‌اند یا خیر.

به هر حال، این گروه اعلام نکرد که این عناصر داعش توسط ائتلاف آمریکا به کجا انتقال داده شدند.

منابع آگاه هم اعلام کردند که جنگنده‌های ائتلاف آمریکا این منطقه را شب گذشته بمباران کردند و صدای شلیک پیاپی گلوله به گوش می‌رسید.

این منابع به دیدبان گفتند که «حملات هوایی، حملات عجیبی بود؛ زیرا با ورود کامیونها به این منطقه همزمان شده بود و مشخص نبود که این حملات برای انتقال مخفیانه عناصر داعش در دل شب، به صورت ساختگی صورت گرفته بود، زیرا رسانه‌ها نیز از این منطقه اخراج شده بودند و به میدان نفتی "العمر" بازگردانده شده بودند».

منابع مذکور در عین حال احتمال دادند که شاید این حملات برای بمباران عناصری از داعش بود که تسلیم نشدند و حاضر نبود که از این منطقه خارج شوند و این مسئله نیز در راستای توافق ائتلاف آمریکا با فرماندهان داعش بوده است.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از «مصطفى بالی» سخنگوی شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» گزارش داد که این کامیونها «افراد غیر نظامی را از الباغوز خارج کردند».

رویترز همچنین اعلام کرد که عناصر داعش «همچنان در یک منطقه بیابانی دور افتاده در مرکز سوریه ایستادگی می‌کنند و حملات غافلگیر کننده‌ای را در مناطقی از سوریه و عراق انجام می‌دهند».

دیدبان حقوق بشر سوریه اما چندی پیش اعلام کرد که داعش و شبه‌نظامیان کُرد در این منطقه از سوریه با یکدیگر به توافقی دست یافتند؛ مسئله‌ای که شبیه آن در شهر رقه سوریه رخ داد و در جریان آن، چهار هزار داعشی با همکاری آمریکا و کُردها از رقه خارج و به دیرالزور انتقال داده شدند.

در تأیید گزارش دیدبان، مخالفان دولت سوریه ۲۰ بهمن ماه جاری اعلام کردند که ائتلاف آمریکا و شبه نظامیان کُرد با عناصر باقی‌مانده داعش در شرق سوریه به توافق رسیده‌اند که این عناصر کرانه شرقی رود فرات را ترک کنند.

این گروه می‌گوید که داعش از کُردها خواسته است که «گذرگاه امنی» به سمت یک منطقه نامعلوم ایجاد شود که «احتمالا به سمت صحرای عراق است، ولی فرماندهان نیروهای دموکراتیک سوریه این درخواست را رد کرده‌اند».

فارس

پربیننده ترین خبرها