افزايش تنش در شمال سوریه و تلاش های اخیر ترکیه

افزايش تنش در شمال سوریه و تلاش های اخیر ترکیه
پنج‌شنبه 2 اسفند 1397 - 12:09

افزایش بحران در ریف حماه، ادلب و لاذقیه سوریه به خوبی بیانگر حوادث میدانی در شمال سوریه است که  خطوط درگیری را نیز درحال آماده باش کامل قرار داده است.

العالم - سوریه

این در حالی است که ارتش سوریه چندین بار، با تلاش تروریست های النصره و هم پیمانانش مقابله کرده است و ادامه حمله به غیرنظامیان در روستاها و مناطق این سه ریف با موشک و بمب اندازی تروریست ها را ناکام گذاشته است؛ همه اینها بیانگر به بن بست رسیدن راهکارهای سیاسی برای حل مساله حضور نیروهای النصره دراین منطقه و ناکام گذاردن تلاش ترکیه برای تضعیف تضمین ها است .

گفتنی است علائم و نشانه هایی برای قطعی شدن پایان حضور تروریست ها توسط ارتش سوریه و هم پیمانانش نیز وجود دارد.

بنابراین بحرانی شدن ریفهای این سه استان و تلاش برای نفوذ به آنها و بی توجهی به توافق سوچی؛ تاکیدی بر این نکته است که گروههای تروریستی و کشورهای پشتیبان آن در منطقه،درصدد خرید وقت اضافی هستند.

به موازات آن، گروههای تروریستی و حامیانش، بیش از پیش به این باور رسیده اند که داستان جبهه النصره با عنوان فعلی اش یعنی "هیات تحریر الشام" یا با هر چتر و عنوانی، رو به اتمام است که پس از پایان تقریبا کامل پرونده تروریستی داعش، قطعی شده است و هم اکنون نیز پایان دادن به کار بازوی تروریستی القاعده در سوریه در دستور کارقرار گرفته، طبیعتا محافل بین المللی نیز، خواهان پایان دادن به حیات این گروه در سوریه و بیرون کشیدن این پرونده از دستان دولت ترکیه هستند که هم اکنون در خصوص مساله تروریست های خارجی در حال باج خواهی از کشورهای اروپایی است و تهدید کرده راه ترکیه را برای بازگشت تروریست ها به کشورهایشان بگشاید که از نظر اروپایی ها تهدیدی برای امنیت و ثبات کشورهایشان به شمار می رود.

شایان ذکر است توهمات ترکیه و آمریکا در ادلب، خیال خامی بیش نیست که به زودی نقش بر آب خواهد شد.

ترکیه نیز هرگز نمی تواند مساله ادلب را تا بی نهایت ادامه دهد. چرا که بازگشایی اخیر مرزهای ترکیه در برابر هزاران تروریست، تلاش ترکیه برای انتقال باقیمانده افراد مسلح خارجی در ریف شرقی دیرالزور با حمایت لجستیکی و سریع آمریکا به سوی داخل سوریه از طریق مرزهای این کشور و جمع آوری دوباره آنان برای ارسال مجددشان به کشورهای دیگر مانند چین، افغانستان و یمن برای ادامه دادن به حیاتشان، سوال هایی برای افکار عمومی جهان که باید رویکرد درستی در قبال آمریکا و هم پیمانانش در منطقه اتخاذ کنند، ایجاد می کند زیرا آنان قانون شکنی کرده و اصول و ارزش های بین المللی و انسانی را زیر پا گذاشته اند.

حوادث ریف های سه استان برای دولت سوریه مشخص است اما برای طرف دیگر یعنی ترکیه و گروههای تروریستی که در حال زجر کشیدن از جنگ فرسایشی ناشی از صحنه های زد و خورد در منطقه است، مشخص نیست.

آمریکا و ترکیه با اقدامات تحریک آمیزی که توسط بازوهای تکفیری علیه دولت سوریه صورت می پذیرد، در صدد ناکام گذاردن توافق سوچی یا نشست آتی آستانه هستند اما زمان، هرگز به امریکا این اجازه را نخواهد داد و بهترین دلیل بر این مدعا نیز حوادث ریف شرقی دیرالزوراست.

ناکامی سناریوهای امریکا در آنجا و حوادث بعدی یعنی اقدام دولت سوریه مبنی بر بازگشایی گذرگاهها برای خروج غیرنظامیان محاصره شده توسط نیروهای آمریکایی و داعش در اردوگاه الرکبان؛ تروریست های داعش به همت ارتش سوریه و هم پیمانانش، در حال کشیدن نفس های آخر خود هستند لذا آمریکا و ترکیه می بایست برای روبرو نشدن با ناکامی که درجنگ سوریه اتفاق افتاد و ناتوانی در تغییر دادن واقعیت های سیاسی، تاکتیک جنگ را تغییر دهند.

از اینرو این گروهها در صدد طولانی کردن زمان جنگ هستند، اما این جنگ به درازا نخواهد کشید و با اعلام ساعت صفر و خروش ارتش سوریه و هم پیمانانش به پایان خواهد رسید.

حسین مرتضی - العالم

پربیننده ترین خبرها