کاهش سطح ممنوعیت ورود کشتی‌های قطری به بنادر امارات

کاهش سطح ممنوعیت ورود کشتی‌های قطری به بنادر امارات
پنج‌شنبه 2 اسفند 1397 - 12:23

اسناد اداره بنادرو کشتیرانی امارات حاکی از عقب نشینی این کشور در برابر محاصره کامل اقتصادی قطر و لحاظ کردن استثنائاتی در ممنوعیت ورود کشتی‌های تجاری از مبدا قطر به بنادر امارات است.

العالم - آسیا

اسنادی که از سوی اداره بنادر و کشتیرانی ابوظبی در دوازدهم فوریه جاری منتشره شده حاکی از کاهش سطح ممنوعیت ورود کالاها از مبدا یا مقصد قطر به امارات عربی متحده است.

الخلیج اونلاین نوشت: این بخشنامه که توسط منابع رسانه‌ای قطر در روز چهارشنبه منتشر شده شامل دستورات رئیس اداره بنادر و کشتیرانی ابوظبی مبنی بر ایجاد تغییری در اقدامات مربوط به استقبال کشتی‌های باری از مبدأ قطر به امارات است تا برای نخستین بار تحریم‌های اقتصادی امارات علیه قطر، مشمول استثنائاتی شود.

طبق بخشنامه مذکور از کاپیتان‌های کشتی، صاحبان شرکت‌های حمل و نقل و اپراتورهای آن، نمایندگان کشتی‌ها و اپراتورهای بنادر، خواسته شده که طبق دستور جدید عمل کنند.

اداره بنادر و کشتیرانی ابوظبی اعلام کرد: با توجه به دستورالعمل شماره 3-2017 رئیس اداره کشتیرانی در خصوص مکانیسم اجرای قطع ارتباط با قطر، لطفا توجه داشته باشید که مکانیزم اجرا به شرح زیر به روز شده است: هیچ کدام از بندرهای کشور امارات نباید برای ورود کشتی را که حامل پرچم قطر است یا تحت مالکیت شرکت ها یا افرادی قطری است، اجازه بدهند، به جز در شرایط اضطراری و نجات که مربوط به ایمنی و حفاظت دریایی باشد.

این بخشنامه همچنین کشتی‌های حامل پرچم امارات عربی متحده را از عزیمت به مقصد قطر ممنوع کرده است.

این دستورالعمل جدید دستورالعمل قبلی شماره 3-2017 اداره بنادر را ملغی می‌کند و شروع اجرای آن هم همزمان با تاریخ صدور آن در تاریخ 12 فوریه است.

این دستور العمل جدید درباره شرایط اضطراری به طور مفصل توضیح نمی‌دهد اما «جابر الحریمی»، روزنامه‌نگار قطری از طریق حساب خود در توییتر آن را در راستای تلاش ابوظبی برای کاهش فشار بر بنادر خود در ممنوعیت فراگیر واردات و صادرات از مبدا قطر و بالعکس توصیف کرد.

این روزنامه نگار قطری گفت: تصمیم‌های اخیر ابوظبی به دنبال وضعیت بد اقتصادی بنادر دولت امارات اتخاذ شده است و خبرگزاری رویترز هم به نقل از یک منبع آگاه از بخشنامه جدید اداره بنادر کشتیرانی ابوظبی خبر داد که شامل تمام بنادر امارات عربی متحده است.

بنادر جهانی دبی بزرگ‌ترین شرکت حمل و نقل و کشتیرانی امارات در سه ماهه چهارم سال گذشته کاهش 4.6 درصدی ظرفیت خود را تجربه کرده است.

هیچ واکنش رسمی از سوی امارات درباره اسناد منتشر شده صادر نشده است، در حالی که نشانه‌هایی هم از حل بحران قطر که در پنجم ژوئن 2017 با اعمال تحریم‌های فراگیر عربستان، امارات، بحرین و مصر علیه قطر به ادعای حمایت این کشور از تروریسم اعمال شد وجود ندارد.

قطر اتهام‌های این چهار کشور را بشدت نفی و آنها را به تلاش برای تسلط بر تصمیمات مستقل در رابطه با روابط خارجی خود متهم می‌کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها