از تنگه هرمز تا اقیانوس هند؛ آغاز رزمایش دریایی بزرگ ولایت 97

از تنگه هرمز تا اقیانوس هند؛ آغاز رزمایش دریایی بزرگ ولایت 97
جمعه 3 اسفند 1397 - 09:34

رزمایش دریایی ولایت 97 از امروز به مدت سه روز در تنگه هرمز، دریای عمان و بخش هایی از اقیانوس هند برگزار شد.

العالم - ایران / سیاسی

مرحله نمایش قدرت رزمایش بزرگ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با عنوان «ولایت۹۷»، با رمز مقدس یا زهرا(س) به مدت ۳ روز از صبح امروز با انجام رژه دریایی انواع شناورهای سطحی و زیر سطحی و یگان های پروازی این نیرو در دریای عمان آغاز شد.

در این مراسم بیش از یکصد فروند از یگان های نیروی دریایی اعم از ناوشکن‌های رزمی، ناوهای موشک‌انداز، ناوهای پشتیبانی، زیردریایی‌های سنگین و سبک، هواناوها، هواپیماهای بال ثابت و بالگردهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به سرفرماندهی ناو «خارک» حضور داشتند.

رزمایش بزرگ «ولایت۹۷» در گستره ای به وسعت بیش از دو میلیون کیلومتر مربع از شرق تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند (تا مدار ۱۰ درجه) اجرا شده و طی آن ضمن اجرای سناریوهای تاکتیکی آفندی و پدافندی برای حراست از آبهای سرزمینی کشورمان و حفظ خطوط مواصلاتی و به اهتزاز در آوردن پرچم جمهوری اسلامی ایران، برخی از مهمترین سامانه های رزمی از جمله موشک های کروز دریایی، اژدر و سامانه های راکت انداز از روی شناورهای سطحی، زیر سطحی و یگان های پروازی مورد تست و آزمایش قرار خواهد گرفت.

بنابراین گزارش، ناوگروه شصتم نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوهای پشتیبانی بوشهر و لاوان و ناوشکن بایندر نیز که هم اکنون در ماموریت برون مرزی خود به سر می‌برند، بخشی از سناریوی رزمایش «ولایت۹۷» را جرا خواهند کرد.

یگان های حاضر در این ناوگروه که هم اکنون در اقیانوس هند حضور دارند، ضمن اشراف اطلاعاتی و رصد شناورهای بیگانه و دشمن در هزاران کیلومتر دورتر از آبهای سرزمینی ایران، اطلاعات لازم را جهت انجام عملیات های مقابله در اختیار دیگر یگان های حاضر در رزمایش قرار می دهند.

امیر خانزادی -- فرمانده نیروی دریای ارتش -- اعلام کرد: رژه دریایی در این رزمایش حضور خواهد یافت و قدرت خود را به نمایش می‌گذارند و برای نخستین بار، پرتاب موشک از زیردریایی اجرا خواهد شد.

وی گفت: ناوشکن جمهوری اسلامی ایران، زیردریایی فاتح و پرتاب موشک برای نخستین بار در تمرینات دریایی این رزمایش بکار گرفته می‌شود.

خانزادی ضمن تشریح اهداف برگزاری رزمایش بزرگ ولایت 97 ابراز داشت: تمرین طرح‌های نیروی دریایی برای مقابله با هرگونه تهدید، نمایش قدرت در فاز رژه دریایی، پرتاب انواع تسحیلات، ارزیابی آمادگی تجهیزات و نیروی انسانی و افزایش مهارت و میزان آمادگی آنان، مسوولیت‌پذیری نیروی دریایی در تامین امنیت مناطق دریایی و اعلام آمادگی برای رسیدن به امنیت جمعی به کشورهای همسایه از اهم اهداف این رزمایش است.

فرمانده نیروی درایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: رزمایش بزرگ ولایت 97 از فردا جمعه سوم اسفندماه سال‌جاری به مدت سه روز با رژه دریایی از ساحل شهرستان جاسک آغاز می‌شود.

انتشار اخبار رزمایش از روز گذشته با واکنش گسترده رسانه های بین المللی روبرو شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: ماه ها پس از بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران، نیروی دریایی این کشور می گوید رزمایش سالانه خود را در تنگه راهبردی هرمز برگزار می کند.

این خبرگزاری افزود: این تنگه در دهانه خلیج فارس واقع شده و با گذر حدود یک سوم همه نفت معامله شده در بازارهای بین المللی از آن، برای تامین انرژی جهان حیاتی است.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی به آغاز رزمایش 3 روزه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از روز جمعه در «مناطق وسیعی از خلیج فارس و اقیانوس هند از جمله مسیر حساس بین المللی کشتیرانی» پرداخت.

پربیننده ترین خبرها