۵ بار پاسخ منفی حکیم به دعوت عربستان؛ توهین مقام سعودی به رئیس جریان حکمت

۵ بار پاسخ منفی حکیم به دعوت عربستان؛ توهین مقام سعودی به رئیس جریان حکمت
دوشنبه 6 اسفند 1397 - 17:59

وزیر مشاور در امور خلیج فارس عربستان سعودی، با انتقاد از سیدعمار حکیم، رئیس جریان حکمت ملی و رئیس ائتلاف اصلاح و بازسازی عراق، از لفظ توهین آمیز سیاستمدار طایفه‌گرا علیه وی استفاده کرد.

العالم - عربستان سعودی

ثامر السبهان که پیشتر سفیر عربستان سعودی در عراق بود و به سبب سیاست‌های مداخله‌جویانه و رفتارهای تحریک آمیز و تنش زای خود با موج گسترده مخالفت مردمی و گروه‌های سیاسی روبرو و در نهایت مجبور به ترک عراق شد، اظهارات تندی را علیه سید عمار حکیم رئیس ائتلاف اصلاح و بازسازی و جریان حکمت مطرح کرده است.

السبهان گفته است که حکیم تا کنون پنج بار برای سفر به عربستان سعودی دعوت شده اما این دعوت ها را به دلایل طایفه ای رد کرده است.

این مقام جنجالی سعودی در گفت‌وگو با رادیو ریاض مدعی شده است عربستان سعودی کانال های ارتباطی و همکاری های خود با عراق را افزایش داده و تعدادی از چهره های سیاسی عراق را برای سفر به عربستان دعوت کرده که برخی از آنها دعوت ولیعهد عربستان را پذیرفته اند، اما کسانی دیگر تلاش کرده‌اند که از این دعوت برای دخالت در امور داخلی عربستان استفاده کنند.

السبهان ادعا کرد که حکیم در پاسخ دعوت عربستان در پی دخالت آشکار در امور عربستان برآمده و خواستار آن شد که به شهروندان ساکن مناطق شرقی عربستان اجازه ساخت حسینیه داده شود و آنها بتوانند مراسم مذهبی شیعی را آزادانه اجرا کنند.

به گفته السبهان خواسته دیگر حکیم از عربستان سعودی آن بود که در قبال مجوز افتتاح کنسولگری عربستان در نجف اشرف، عربستان هم اجازه افتتاح کنسولگری عراق در دمام را بدهد.

این مقام سعودی ادعا کرد که عربستان در پی سفر اخیر فالح الفیاض، رئیس هیئت حشد شعبی عراق، و مذاکرات او با مقامات عربستانی در پی بازکردن صفحه ای تازه ای در روابط با عراق است.

وی مدعی شد که الفیاض در دیدار خود با مقامات عربستانی تأکید کرده که عراق خود را متعهد به منافع عربستان می داند و اجازه نمی دهد که هیچ گروه تابع عراق یا ایران به منافع عربستان آسیب برساند.

خاطر نشان می‌شود پرونده سنگین ثامر السبهان شامل دخالت در مسائل داخلی عراق، رعایت نکردن عرف دیپلماتیک، اتهام زنی به ایران و اخیرا ادعای ترور او موجب شد در نهایت وزرات خارجه عراق درخواست تغییر او را مطرح کند و در نهایت با فشارها و درخواست دولت عراق، رژیم سعودی مجبور به تغییر سفیر خود در بغداد شد.

تلاش ها و تحرکات السبهان رای ایجاد تنش و فتنه در میان گروه های عراقی، موجب خشم و واکنش مردم عراق و مسئولان این کشور شده بود و همگی خواستار اخراج وی از کشورشان شدند که در نهایت به این خواسته خود رسیدند و السبهان را از کشور خود بیرون راندند.

رژیم سعودی سال 1394 پس از 15 سال سفارت خود را در بغداد بازگشایی کرده و ثامر السبهان را به عنوان سفیر خود راهی بغداد کرد ،اما هنوز مهر استوارنامه او خشک نشده بود که اقدامات شیطنت آمیز او در عراق آغاز شد.

به عبارت بهتر السبهان 10 روز پس از تحویل استوارنامه خود، موارد نقض دیپلماتیک را در عراق کلید زد، به این ترتیب که در یک مصاحبه با برنامه «گفت وگوی ویژه» در شبکه السومریه عراق گفت: مخالفت کُردها و اهالی الانبار با ورود نیروهای الحشد الشعبی به مناطق تحت سکونت خود بیانگر عدم مقبولیت این نیروها از سوی جامعه عراق است. او در ادامه این سوال را مطرح کرد: آیا دولت عراق حضور نیروهای اهل تسنن شبیه نیروهای شیعه را با همین سطح از تسلیحات می پذیرد؟ چرا فقط سلاح را در اختیار الحشد الشعبی قرار می دهد؟

اظهارات السهبان در مورد نیروهای داوطلب مردمی معروف به الحشد الشعبی، موجب متشنج شدن فضای روابط عراق و عربستان و خشم عراقی‌ها از وی شد.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها