یک خبر چند خط تحلیل؛

همزمانی سفر اسد به ایران و استعفای ظریف

همزمانی سفر اسد به ایران و استعفای ظریف
سه شنبه 7 اسفند 1397 - 07:57

العالم _ ایران / سیاسی

خبر:

  • بسیاری از رسانه های مخالف جمهوری اسلامی ایران در کنار لیست بلندی از گمانه زنی ها در خصوص استعفای وزیر خارجه ایران تلاش دارند تا همزمانی این مساله را با سفر اسد به ایران نشانه وجود اختلاف میان مسئولان ایرانی درخصوص مساله سوریه معرفی کنند.

تحلیل:

  • به فرض صحت این ادعا سوال این است که چرا جمهوری اسلامی از همزمانی وقوع این دو مساله جلوگیری نکرد؟ واقعا آیا جمهوری اسلامی از این توان برخوردار نبود که با اعتقاد به وجود چنین مساله حساسی حداقل اعلام استعفای ظریف را یکی دو روز به تاخیر بیندازد؟ جواب کاملا روشن است.
  • اینکه وزیر خارجه مجرب ایرانی با پیشینه ای محکم در دفاع از محور مقاومت این زمان رابرای اعلام استعفا انتخاب کرده و البته هیچ مسئولی از او درخواست تعویق نکرده هم نشان دهنده قدرت جمهوری اسلامی است و هم حکایت از سست بودن ادعای وجود ارتباط میان دو مقوله دارد.
  • استعفای ظریف هر دلیلی داشته باشد بزودی رسانه ای می شود اما تمرکز رسانه ها و مقامات سیاسی خارجی عمدتا دشمن برلیست بلند بالایی از اختلافات اعم از هسته ای، موشکی، منطقه ای و... در مقابل این سوال اساسی رنگ میبازد که اگرچنین اختلافات ریشه ای همواره میان دستگاه دیپلماسی ایران و سایر مسئولان وجود داشته چرا دوران همکاری ایشان در ۷سال گذشته و باقوت ادامه یافته است. این درحالی است که همچنان مشخص نیست استعفای وزیر خارجه پذیرفته شود.
  • آنچه مسلم است حداکثر تلاش رسانه ها و مقامات دشمن طی ۱۲ساعت گذشته متمرکز بر این مساله بوده است که سفر بشار اسد به تهران را تحت الشعاع مساله استعفا قرار دهند این درحالی است که نفس این سفر همزمان با اجلاس شرم الشیخ در مصر حکایت از اقتدار جمهوری اسلامی و محور مقاومت در منطقه دارد. این سفر تاکیدی است بر اینکه سرنوشت سوریه تنها در دستان مردم و دولت سوریه و با حمایت ایران، متحدین سوریه و محور مقاومت تعیین می شود و نه در جای دیگر.

    علی رمضانی

پربیننده ترین خبرها