تأکید قطر بر شروط حل بحران در روابط با چهار کشور عربی

تأکید قطر بر شروط حل بحران در روابط با چهار کشور عربی
سه شنبه 7 اسفند 1397 - 12:49

وزیر خارجه قطر بار دیگر بر ضرورت حل بحران به وجود آمده در روابط بین دوحه با چهار کشور عربی در صورت تحقق شروط لازم تأکید کرد.

العالم _ آسیا

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر تأکید کرد که دوحه همچنان به ضرورت دستیابی به راه‌حل فراگیر بحران در شورای همکاری خلیج‌فارس معتقد است به شرط آنکه مبتنی بر احترام به حاکمیت کشورها، استقلال سیاسی آن و عدم دخالت در امور داخلی این کشورها باشد.

آل ثانی که در چهلمین دور نشست شورای حقوق بشر در ژنو سخنرانی می‌کرد، افزود که جامعه جهانی باطل بودن ادعاهای چهار کشور برای محاصره غیرقانونی و تحمیلی بر قطر را درک کرده است.

وی افزود: «تصمیماتی که کشورهای محاصره‌کننده قطر حدود دو سال پیش اتخاذ کردند، تصمیمات یکجانبه و غیر قانونی بود که شهروندان قطری و اتباع مقیم قطر، حاکمیت ملی و امنیت و ثبات آن را هدف قرار داد.»

به نقل از وبگاه «العربی‌الجدید»، این وزیر قطری همچنین گفت که این تصمیمات بدون شک بر خلاف قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل و کنوانسیون‌های حقوق بشری به خصوص در رابطه با اصل برابری و عدم تبعیض نژادی است.

وزیر خارجه قطر در ادامه از تلاش‌های امیر کویت برای حل بحران به وجود آمده در روابط قطر و چهار کشور (عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر) قدردانی و ابراز امیدواری کرد که این تلاش‌ها به موفقیت برسد.

چهار کشور عربی (عربستان، امارات، بحرین و مصر) از خرداد ماه سال ۱۳۹۶ روابط دیپلماتیک خود با قطر را به بهانه حمایت این کشور از تروریسم قطع کرده و تمامی گذرگاه‌های زمینی، هوایی و دریایی را به روی این کشور بسته‌اند.

این چهار کشور ازسرگیری روابط خود با دوحه را به پذیرش خواسته‌های ۱۳‌گانه خود از سوی قطر مشروط کرده‌اند که از جمله این خواسته‌ها نیز کاهش سطح روابط دوحه با ایران، توقف حمایت از اخوان‌المسلمین و حماس و تعطیلی شبکه الجزیره است.

پربیننده ترین خبرها