عربستان فعالان دفاع از حقوق زنان را محاکمه می کند

عربستان فعالان دفاع از حقوق زنان را محاکمه می کند
شنبه 11 اسفند 1397 - 11:02

رسانه های عربستان اعلام کردند چند تن از فعالان این کشور در زمینه حقوق زنان که حدود یک سال پیش به دنبال سرکوب حقوق دانان دستگیر شده بودند، محاکمه می شوند.

العالم - عربستان سعودی

در ماه مه 2018، اندکی قبل از صدور فرمان تاریخی رفع ممنوعیت رانندگی زنان در ژوئن همان سال، 10 تن از فعالان سعودی اعم از زن و مرد بازداشت شدند. اغلب آنها به خیانت و بر هم زدن ثبات کشور متهم شدند. بعدا تعدادی از آنها آزاد شدند.

خبرگزاری عربستان اطلاعیه کوتاهی از دادستانی کل کشور منتشر کرد که در آن آمده است: دادستانی کل مایل است به اطلاع برساند که با تکمیل تحقیقات خود و آماده کردن دادخواست ها علیه متهمین قصد دارد آنها را به دادگاه ویژه معرفی کند.

دادستانی اشاره ای به اسامی متهمین و تاریخ آغاز محاکمه این افراد نکرده است.

به گفته سازمان های دفاع از حقوق بشر و خانواده زندانیان، برخی زندانیان مورد بدرفتاری و شکنجه قرار گرفته اند اما مقامات سعودی حاضر به اعتراف به این حقایق نیستند.

در این اطلاعیه آمده است: دادستانی تأکید می کند که همه زندانیانی که در اراتباط با این موضوع دستگیر شده اند از همه حقوق خود برخوردار هستند.

اما سماح حدید، مدیر کمپین های سازمان عفو بین الملل در خاورمیانه گفت: تمام این فعالان که در دفاع از حقوق زنان دستگیر شده اند باید با توجه به مسالمت آمیز بودن مبارزاتشان، آزاد شوند نه اینکه محاکمه شوند.

وی افزود: مقامات سعودی به سرکوبگری خود ادامه می دهند.

یکی از این زندانیان یک معلم بازنشسته به نام عزیزه یوسف ودیگری "لجین الهذلول" (29 ساله) که به مدت بیش از 70 روز در سال 2014 بازداشت شد. وی سعی کرده بود از امارات تا عربستان رانندگی کند.

پس از بازداشت آنها روزنامه های وابسته به مقامات سعودی عکس آنها را با عبارت "خائن" با رنگ قرمز منتشر کردند.

پربیننده ترین خبرها