آمانو: رآکتور اتمی کره شمالی چندین ماه غیرفعال است

آمانو: رآکتور اتمی کره شمالی چندین ماه غیرفعال است
دوشنبه 13 اسفند 1397 - 16:20

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد که رآکتور اتمی کره شمالی در مجتمع «یونگ بیون» به مدت چند ماه است که هیچ فعالیتی نداشته و غیرفعال است.

العالم - آسیا

«یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنرانی خود در روز دوشنبه در نشست شورای حکام آژانس گفت که رآکتور هسته‌ای کره شمالی که بیشتر پلوتونیوم تسلیحات اتمی این کشور را تولید می‌کند به مدت چندین ماه است که غیرفعال است.

این رآکتور 5 مگاواتی که بخشی از مجتمع هسته‌ای یونگ بیون است محور کلیدی مذاکرات اخیر آمریکا و کره شمالی در ویتنام بود. بنا بر گزارشهای رسیده، پیونگ یانگ پیشنهاد داده بود که در ازای تعطیلی این مجتمع، همه تحریمهای آمریکا به غیر از تحریمهای مرتبط با تسلیحات کشتار جمعی لغو شود؛ پیشنهادی که با مخالفت واشنگتن مواجه شده و منجر به ناکام ماندن مذاکرات هانوی شد.

آمانو در سخنرانی خود در شورای حکام افزود: آژانس از دسامبر 2018 هیچ نوع فعالیت و عملیاتی در این رآکتور 5 مگاواتی کره شمالی مشاهده نکرده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی از سال 2009 به سایتهای اتمی کره شمالی دسترسی ندارد اما آمانو می‌گوید که فعالیتهای این کشور از طریق اطلاعات آزاد و تصاویر ماهواره‌ای گردآوری و تحلیل می‌شود.

آمانو در ادامه افزود: در نیروگاه آب سبک کره شمالی، آژانس نشانه‌هایی از ساخت و ساز مشاهده کرده است.

وی گفت: آژانش همچنین به نظارت بر نشانه‌های موجود درباره تاسیسات مربوط به غنی سازی اورانیوم ادامه خواهد داد اما بدون دسترسی فیزیکی، آژانس نمی‌تواند ماهیت و اهداف این فعالیتهای را تایید کند.

مدیرکل آژانس با اشاره به مذاکرات سیاسی کره شمالی درباره برنامه هسته‌ای این کشور از آمادگی آژانس برای فعالیتهای بازرسی و راستی آزمایی در صورت حصول هرگونه توافق سیاسی خبر داد.

کره شمالی از ژوئن سال 2018 و بعد از دیدار کیم جونگ اون و دونالد ترامپ در سنگاپور تا امروز هیچ آزمایش موشکی انجام نداده است.

رئیس جمهور آمریکا این مساله را یکی از دستاوردهای مذاکرات یک ساله میان دو کشور خوانده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها