کارشناسان سازمان ملل خواستار آزادی فعالان عربستانی شدند

کارشناسان سازمان ملل خواستار آزادی فعالان عربستانی شدند
سه شنبه 14 اسفند 1397 - 12:15

کارشناسان حقوقی و بین المللی سازمان ملل متحد با انتقاد اقدامات آل سعود در بازداشت و شکنجه مخالفان به بهانه مبارزه با تروریسم، خواستار آزادی فوری و بدون شرط تمام فعالان اجتماعی و سیاسی در عربستان شدند.

العالم - عربستان سعودی

به گزارش پایگاه خبری 'الخلیج الجدید'، 'ویونولا دی آلین' عضو ویژه سازمان ملل در حمایت از حقوق بشر و آزادی های اساسی در چهلمین نشست شورای حقوق بشر این سازمان در 'ژنو' در سوئیس تاکید کرد: عربستان به شکل برنامه ریزی شده و با پوشش مبارزه با تروریسم، فعالان اجتماعی و سیاسی عربستانی را زندانی می کند.

وی در این نشست که با عنوان 'عربستان ...زمان پاسخگویی' برگزار شد، افزود: همان طور که می بینیم تاکنون تحقیقاتی در خصوص شکنجه ها در این کشور صورت نگرفته است.

از سویی دیگر 'میشل فورست' عضو ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر با اعلام آمادگی برای تلاش در بهبود وضعیت حقوق بشر در عربستان، تاکید کرد: اقدامات فعالان اجتماعی و سیاسی در عربستان تهدیدی برای امنیت ملی این کشور نیست.

'امیمه نجار' فعال عربستانی تبعید شده به انگلیس هم خاطر نشان کرد: رژیم سعودی با اصلاحات ظاهری تلاش می کند که از نقض حقوق بشر فرار کند.

وی افزود: با این که به زنان عربستان اجازه رانندگی داده شده، اما هنوز فعالان زن که این پویش را رهبری می کردند، در زندان به سر می برند.

'زینب الخواجه' عضو 'مرکز حقوق بشر خلیج فارس' هم با تاکید بر ضرورت آزادی فوری و بی قید و شریط همه فعالان، خواستار مجازات مسؤولان سعودی شد که در شکنجه ها دست داشته اند.

وی ادامه داد: فعالان زن در زندان های عربستان مورد تعرض و آزار جسمی و شوک الکترونیکی قرار می گیرند.

چندی پیش هم 50 سازمان حقوقی با ارسال نامه به بیش از 30 وزیر خارجه، خواستار اتخاذ تصمیم هایی در باره برخورد با فعالان اجتماعی و آزادی تمام زندانیان و همچنین ایجاد ساز و کاری برای نظارت و رسیدگی به نقض حقوق بشر در عربستان شدند.

سال ها است که مقامات سعودی به اتهام مبارزه با تروریسم، توطئه ضد دولت، تهدید ثبات اجتماعی، همکاری با طرف های خارجی برای برهم زدن امنیت کشور و تهمت هایی از این دست، اقدام به زندانی کردن افراد برجسته، دانشگاهیان، فعالان حقوقی و فعالان زن عربستانی می کنند.

مقامات سعودی این افراد را در مکان های نامعلوم برای مدت زمانی طولانی بازداشت می کنند و به گفته خانواده های آن ها، زندانی ها مورد شکنجه های وحشیانه قرار می گیرند به طوری که برخی از آن ها زیر شکنجه جان خود را از دست می دهند.

پربیننده ترین خبرها