آیا اوضاع الجزایر بحرانی است؟

آیا اوضاع الجزایر بحرانی است؟
سه شنبه 14 اسفند 1397 - 19:54

خبر:

رئیس ستاد مشترک ارتش الجزائر تأکید کرد که ارتش امنیت کشور را تضمین کرده و هرگز اجازه بازگشت به دوره درگیری و خونریزی را نخواهد داد

تحلیل:

- علی رغم درگیریهای چند هفته اخیر در الجزایر بنظر می‌رسد از یکسو وجه مسالمت آمیز اعتراضات همچنان بر وجه خشونت امیز غلبه دارد و از دیگر سو چنانکه رییس ارتش این کشور می‌گوید ارتش امنیت را در این کشور تضمین کرده است راز این مساله در نگرانی مردم و حکومت الجزایر نسبت به بازگشت تجربه جنگ‌های داخلی دهه 80 و اوایل دهه 90 این کشور است.

- در حالی که مردم الجزایر قبلا 4 دوره حکومت بوتفلیقه را مورد استقبال و حمایت قرار داده اند بخشی از ایشان اینک وی را برای استمرار عهده داری سکانداری دولت (بدلیل ضعف جسمانی) مناسب ارزیابی نمی‌کنند و البته و در مقابل بوتفلیقه هم که اینک درخارج ازکشور مشغول مداوای خویش است میگوید درصورت پیروزی درانتخابات پس ازیکسال انتخابات جدید برگزار میکند وحکومت را تحویل خواهد داد. استدلال مخالفین این است که نباید فرصت یکساله وعده داده شده را ازدست داد.

- بسیاری از کشورهای منطقه شمال آفریقا و در عین حال دول اروپایی تحولات الجزایر را به حساسیت تعقیب می‌کنند چه آنکه بروز هرگونه بحران در این کشور هم امنیت و هم اقتصاد آنها را متاثر خواهد کرد.

- تجربه حوالی 200 هزار کشته درجنگ‌های داخلی الجزایر در کنار ترکیب تظاهرات مسالمت آمیز در این کشور و بلاخره تسلط ارتش برامور امنیتی دورنمای تحولات الجزایر را نگران کننده و بحرانی نشان نمی‌دهد فراموش نکنیم درخلال 8سال اخیر ودرشرایطی که حکام کشورهای عربی یکی پس ازدیگری ازتخت بهزیر کشیده میشدند مردم وحکومت الجزایر با عقلانیت خاص خود وبدون اجازه به مداخلات خارجی روزگار گذراندند

پربیننده ترین خبرها