عفو بین الملل خواستار آزادی زنان بازداشت شده در عربستان سعودی شد

عفو بین الملل خواستار آزادی زنان بازداشت شده در عربستان سعودی شد
چهارشنبه 15 اسفند 1397 - 22:29

سازمان عفو بین الملل اعلام کرد کشورهای عضو این سازمان باید آزادی زنان بازداشت شده در عربستان سعودی را خواستار شوند.

العالم - عربستان سعودی

این نهاد سازمان حقوق بشری روز چهارشنبه از تمامی اعضای سازمان ملل متحد خواست که از عربستان بخواهند که زنان بازداشت شده را آزاد کند.

در همین حال، «میشل باشله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز از عربستان خواست فعالان زن دربند سعودی را که گفته می شود شکنجه شده اند، آزاد کند.

چندی پیش نیز 50 سازمان بین المللی حقوق بشری با ارسال نامه ای برای بیش از 30 وزیر امورخارجه، خواستار ایجاد ساز و کاری برای نظارت بر اقدامات عربستان و رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر در این کشور شدند.

نهادهای مدافع حقوق بشر اعلام کرده اند که بیشتر فعالان سعودی بازداشت شده را زنان تشکیل می دهند.

از جمله این افراد می توان به «لجین الهذلول»، «عزیزة الیوسف»، «إیمان النفجان»، «هتون الفاسی»، «أمل الحربی» «نوف عبدالعزیز»، «میاء الزهرانی» ،«نسیمة الساده» و «سمر البدوی» اشاره کرد.

مقام های سعودی 15 ماه می 2018 (25 اردیبهشت 1397) ، مردان و زنان فعال حقوق بشری عربستانی را بازداشت کردند.

«جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد هیات حاکمه ریاض که دوم اکتبر (10 مهرماه) به طور فجیعانه در کنسولگری سعودی در ترکیه کشته شد، یکی از تازه ترین قربانیان سیاست های ضد حقوق بشری عربستان بود.

وی که با روزنامه واشنگتن پست همکاری می‌ کرد، برای انجام امور اداری به کنسولگری عربستان در استانبول رفت، اما دیگر از آن بازنگشت.

عربستان پس از 18 روز انکار و تکذیب، سرانجام در پی فشارهای بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل خاشقچی در ساختمان کنسولگری اش در ترکیه اعتراف کرد.

با وجود آن که دادستان کل عربستان خواستار صدور حکم اعدام برای پنج نفر از 11 متهم این پرونده شد، اما بسیاری از سازمان های حقوق بشری از جمله سازمان ملل، این اقدام را ناکافی دانستند و خواستار تحقیقات شفاف و جامع و مجازات عاملان اصلی شد.

نهادهای حقوق بشری همچنین عامل اصلی این قتل را مقام های بلندپایه سعودی از جمله شخص ولیعهد می دانند و خواستار مجازات بی کم و کاست آنها هستند، موضوعی که عربستان همواره دست داشتن وی در این پرونده را رد می کند.

قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول، موجی از نفرت از سعودی بویژه شخص بن سلمان را در سراسر جهان به راه انداخت و وجهه این کشور را مخدوش کرد

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها