در پاسخ به فشار امریکا؛

اردوغان: آنکارا خرید اس 400 با مسکو را لغو نمی‌کند

اردوغان: آنکارا خرید اس 400 با مسکو را لغو نمی‌کند
پنج‌شنبه 16 اسفند 1397 - 03:27

«رجب طیب اردوغان» چهارشنبه شب در پاسخ به پیش شرط آمریکا برای فروش جنگنده های پیشرفته اف – 35 به ترکیه در ازای لغو خرید سامانه دفاعی اس 400 از روسیه گفت: آنکارا معامله خرید این سامانه دفاعی با مسکو را لغو نمی کند و دو کشور در این باره باهم به توافق رسیده اند.

العالم-تركيه

اردوغان این سخنان را در گفت و گوی ویژه با شبکه های «تی وی 24» و «تی وی 360» این کشور بیان کرده است.

رئیس جمهوری ترکیه ادامه داد: آنکارا تولید مشترک با مسکو را آغاز می کند و ممکن است پس از خرید اس 400 به موضوع خرید اس 500 هم وارد شویم.

وی در خصوص ایجاد منطقه امن در شمال سوریه نیز گفت: دولت آمریکا موضع قاطعی در این خصوص اتخاذ کرده است.

اردوغان با تکرار سخنان خود در خصوص آینده مناطق امن در شمال سوریه هم گفت: ما با هرگونه اعطای کنترل مناطق امن به جز خودمان مخالفیم، چرا که در این صورت هر لحظه امکان دارد به خاک ترکیه از این منطقه حمله شود.

وی درباره عقب نشینی آمریکا از سوریه گفت: می توانند سلاح هایشان را با خودشان ببرند یا به ما بفروشند، اما حق اعطای این سلاح های به تروریست ها را ندارند.

اشاره اردوغان به گروه های کرد سوری است که ترکیه از آنها به گروه های تروریستی تعبیر می کند.

سخنان رئیس جمهوری ترکیه در حالی مطرح می شود که هفته گذشته واشنگتن شرط فروش هواپیماهای نسل پنجم 'اف 35' و سامانه ضد موشکی پاتریوت به آنکارا را انصراف این کشور از خرید سامانه موشکی دفاع هوایی اس 400 اعلام کرده بود.

ژنرال «کرتیس اسکاپاروتی» ( Curtis Scaparrotti) رئیس فرماندهی نیروهای آمریکایی در اروپا (EUCOM) نیز روز سه‌شنبه با تکرار دوباره شرط مقام های آمریکایی برای فروش تسلیحات خود، اعلام کرد: در صورتی که ترکیه به اس-400 مجهز شود، واشنگتن نباید جنگنده های اف-35 به آنکارا بفروشد.

سامانه‌های پدافند موشکی دوربرد اس 400 جزو پیشرفته‌ترین سامانه‌ها در نوع خود به شمار می آید که توانایی حمل و شلیک سه مدل موشک مختلف را دارد و می‌توانند اهداف متنوع شامل موشک‌های بالستیک قاره ‌پیما، موشک‌های کروز و جنگنده‌های رادار گریز را هدف قرار دهند.

پربیننده ترین خبرها