اعتراض‌ها به اشغالگری سعودی ادامه دارد؛

هشدار قبایل یمن به عربستان سعودی درباره تلاش برای سیطره بر «المهره»

هشدار قبایل یمن به عربستان سعودی درباره تلاش برای سیطره بر «المهره»
سه شنبه 21 اسفند 1397 - 23:15

اعتراض اهالی و قبائل استان المهره یمن به عبور کامیون‌های حامل تجهیزات و تسلیحات سعودی، منجر به درگیری مسلحانه بین آن‌ها و عناصر تحت امر ریاض شد.

العالم _ یمن

عبور کامیون‌های حامل تسلیحات سعودی از استان «المَهره» و اعتراض اهالی این استان شرقی یمن به این مساله، به درگیری مسلحانه بین قبائل این استان با نظامیان مورد حمایت عربستان سعودی منجر شد.

شبکه الجزیره به نقل از منابع محلی در یمن سه‌شنبه (۲۱ اسفند) گزارش داد درگیری‌ها بعد از آن شروع شد که عناصر وابسته به عربستان سعودی به اهالی استان المهره حمله کردند.

به گزارش این شبکه، اهالی و قبائل المهره به حضور این عناصر و تقویت نظامی عربستان سعودی در استان خود اعتراض کرده و جلوی کامیون‌های حامل سلاح را در منطقه «شَحَن» و «حات» گرفته‌اند.

قبائل استان المهره، پیشتر نیز مانع از آن شده بودند که عناصر وابسته به ریاض در منطقه شحن دست به ایجاد پایگاه نظامی بزنند.

به گفته این منابع، هنوز مشخص نیست که این درگیری‌ها خسارت جانی یا مالی داشته باشد ولی اهالی و قبائل استان المهره بعد از وساطت معاون رئیس امنیت این استان و توافق بر سر اینکه کامیون‌ها محموله خود را در اراضی المهره خالی نکنند، پذیرفتند به منطقه «شروره» عقب‌نشینی کنند.

به دنبال این حادثه، قبائل المهره با صدور بیانیه‌ای، به عربستان سعودی و شبه نظامیان تحت امر آن در باره تشدید عملیات و تلاش ریاض برای سیطره بر شهرستان‌ها و روستاهای استان المهره و استقرار نظامیان سعودی یا مزدور در این استان هشدار دادند.

قبائل مذکور اقدامات سعودی‌ها و شبه نظامیان تحت امر آن‌ها را «تعرض آشکار» به اهالی استان المهره و «تحمیل سناریوهای ریاض» در استان خود دانستند.

آن‌ها همچنین از «عبدربه منصور هادی»، رئیس جمهوری مستعفی یمن که مورد حمایت ریاض است، خواستند که «راجح باکریت»، استاندار المهره را از سمت خود برکنار کرده و اجازه توسعه‌طلبی به سعودی‌ها را در این استان ندهد.

استان المهره بیش از یک سال است که شاهد برگزاری تظاهرات ضدی سعودی بوده است. ائتلاف سعودی-اماراتی طی چند ماه گذشته نیروهای زیادی در این استان که هم مرز با عمان است، پیاده کرده است که باعث اعتراض ساکنان این استان شده است.

طی ماه‌های گدشته فاش شد که عربستان سعودی قصد دارد یک خط لوله نفتی از منطقه «الخرخیر» واقع در جنوب این کشور به بندر یمنی «نشطون» واقع در ساحل دریای عرب احداث کند.

پربیننده ترین خبرها