ژاپن برای اولین بار از قطعنامه حقوق بشری علیه کره‌شمالی حمایت نمی‌کند

ژاپن برای اولین بار از قطعنامه حقوق بشری علیه کره‌شمالی حمایت نمی‌کند
چهارشنبه 22 اسفند 1397 - 11:01

ژاپن اعلام کرد با توجه به نتیجه گفت‌وگوهای بین کره‌شمالی و آمریکا و چند موضوع دیگر، تصمیم گرفته است قطعنامه حقوق بشری علیه کره‌شمالی را تایید نکند.

العالم - آسیا

ژاپن پس از سال‌ها برای اولین بار تصمیم دارد قطعنامه مشترکی که ادعای نقض حقوق بشر توسط کره‌شمالی در آن مطرح شده است را تأیید نکند. ژاپنی‌ها اعلام کرده‌اند این اقدام به‌خاطر مسئله برنامه تسلیحاتی کره‌شمالی و برخی عوامل دیگر رخ داده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «یوشیهیده سوگا» دبیر کابینه ژاپن روز چهارشنبه در کنفرانسی خبری عنوان کرد: « با در نظر گرفتن همه‌جانبه عوامل مختلف، نظیر نتیجه نشست میان آمریکا و کره‌شمالی و مسئله آدم‌ربایی ژاپن این تصمیم گرفته شد».

ژاپن و اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۸ به این توافق رسیدند که هر سال نقض حقوق بشر در کره‌شمالی را محکوم کنند. کره‌شمالی همواره این اتهام‌زنی را رد کرده است.

ژاپن به‌عنوان متحد آمریکا گفت‌وگوی میان آمریکا و کره شمالی را با دقت رصد می‌کند زیرا نگران است توافق میان این دو دشمن قدیمی به کم‌شدن تعهدات آمریکا در قبال متحدانش در شرق آسیا منتج شود. از سوی دیگر ژاپن مدعی است تعدادی از شهروندانش در کره‌شمالی مفقود شده‌اند به همین دلیل نگران است با کشیده شدن گفت‌وگوی میان کره‌شمالی و آمریکا به مسائل موشکی و هسته‌ای، این مسئله به حاشیه رانده شود.

«شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در نشست با «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی، بحث ژاپنی‌های مفقود شده را نیز پیش کشیده است. آبه گفته است ژاپن به عادی‌سازی روابط با کره‌شمالی متعهد است اما چند مشکل بر سر راه وجود دارد که باید حل شوند.

کره‌شمالی در سال ۲۰۰۲ تأیید کرد که پیش‌تر ۱۳ ژاپنی را به اتهام جاسوسی دستگیر کرده است. بعدتر ۵ نفر از این افراد آزاد شدند اما ژاپن مدعی است تعداد این افراد صدها نفر است.

در سال گذشته میلادی، پس از اولین دیدار کیم و ترامپ، ژاپن بدون اطلاع دادن به آمریکا نشستی میان «شیگرو کیتامورا» رئیس دفتر تحقیقات و اطلاعات کابینه دولت ژاپن و «کیم سانگ های» یک مقام ارشد کره شمالی، برگزار کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها