تماس تلفنی شاهان سعودی و مغرب

تماس تلفنی شاهان سعودی و مغرب
پنج‌شنبه 1 فروردين 1398 - 15:08

شاهان دو کشور عربستان سعودی و مغرب دیروز ضمن تماس تلفنی با یکدیگر درباره مسایل مختلف منطقه بحث و تبادل نظر کردند.

العالم- عربستان سعودی

«سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی و «محمد ششم» شاه مغرب دیروز چهارشنبه با یکدیگر تماس تلفنی برقرار کردند.

به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان سعودی «واس»، دو طرف در این تماس تلفنی درباره آخرین تحولات مربوط به منطقه و جهان و همچنین تقویت روابط دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

شاهان سعودی و مغربی در پی تیرگی روابط دو کشور طی ماه‌های اخیر بر «تقویت و تحکیم روابط دو ملت و تحکیم آن در همه زمینه‌ها» تاکید کردند.

آغاز تنش بین روابط دو کشور عربستان سعودی و مغرب به زمانی برمی‌گردد که سعودی‌ها در اقدامی غافلگیرکننده با میزبانی مغرب از جام جهانی فوتبال ۲۰۲۶ مخالفت کردند و چند روز پس از آن نیز مغرب تصمیم گرفت در نشست وزرای اطلاع‌رسانی کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی در یمن شرکت نکند.

پس از آن، وزیر خارجه مغرب در مصاحبه با شبکه الجزیره از رویکردهای جدید کشورش در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله جنگ در یمن به سرکردگی عربستان سعودی و بحران به وجود آمده در روابط بین قطر و چهار کشور عربی سخن گفت و اشاره کرد که مغرب ملاحظاتی را درباره سفر «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی به رباط دارد.

برخی منابع دیگر می‌گویند که اختلاف به وجود آمده میان دو کشور مزبور، عدم موافقت مغرب با «معامله قرن» درباره قضیه فلسطین تحت نظارت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکاست.

به گفته این منابع، مقامات مغرب با طرح پیشنهادی ولی‌عهد سعودی در این باره مخالفت کردند که علت این مخالفت نیز این بود که «محمد ششم» شاه مغرب ریاست کمیته قدس را بر عهده دارد.

پربیننده ترین خبرها