احتمال آماده‌باش در 10 استان عراق برای مقابله با «سیل»

احتمال آماده‌باش در 10 استان عراق برای مقابله با «سیل»
چهارشنبه 7 فروردين 1398 - 17:13

منابع خبری در عراق می‌گویند، دولت این کشور خود را برای اعلام آماده‌باش جهت مقابله با سیل احتمالی در ده استان این کشور آماده می‌کند.

العالم - عراق

دولت عراق آماده می‌شود تا در ده استان به دلیل احتمال جاری شدن سیل اعلام آماده باش کند. این تصمیم پس از مشورت دستگاه‌های امنیتی، دفاع مدنی، هواشناسی و وزارت منابع آبی عراق گرفته شده است.

وبگاه خبری روزنامه المدی عراق با اعلام خبر فوق توضیح داد که «حجم آب پشت سدها بعد از موج باران وسیل‌های اخیر در شهرها و استان‌های شمالی و جنوبی عراق به بیش از 37 میلیارد متر مکعب در فصل کنونی رسیده است حال آنکه این مقدار در مدت مشابه سال گذشته دوازده میلیارد متر مکعب بوده است».

«عون ذیاب» سخنگوی وزارت منابع آبی عراق به «المدی» گفت، «موج باران و سیل چند منطقه (عراق) را در نوردید... در جنوب عراق بیش از بخش غربی بوده که شاهد باران محدودی بود.

یک مشاور دولت عراق نیز در این خصوص گفته که بخشی از «باران‌های سیل‌آسا از جانب عربستان، وادی حوران و اردن وارده شده و بخشی دیگر از [آب] جانب سوریه از طریق رود فرات آمده و در سد حدیثه ذخیره شده است... وضعیت تحت کنترل است و هیچ نگرانی نیست».

به گفته این مسئول عراقی، هنوز هیچ تلفات انسانی یا خسارت مادی در مناطق غربی عراق یا دیگر مناطق بر اثر سیل و باران گزارش نشده است و در مقایسه با کشورهای همسایه عراق، خسارت‌ها بسیار ناچیز است.

طبق گفته این مسئول عراقی،‌ آب‌های مناطقی شمالی عراق در سد موصل ذخیره می‌شود و وزارت منابع آبی قصد دارد بخشی از آن را به سوی رود دجله هدایت کند. گنجایش سد موصل حدود یازده میلیارد متر مکعب است و هم‌اکنون حدود هفت و نیم میلیارد متر مکعب در آن آب ذخیره است.

همچنین در چند روز گذشته استان‌های دیالی (شرق)، واسط، میسان و بصره نیز شاهد ریزش باران‌های سیل‌آسا بودند .

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها