در واکنش به هشدار آمریکا به روسیه برای خروج از کاراکاس؛

زاخارووا: واشنگتن به وعده خود برای خروج از سوریه عمل کند

زاخارووا: واشنگتن به وعده خود برای خروج از سوریه عمل کند
پنج‌شنبه 8 فروردين 1398 - 13:09

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به اظهارات روز گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای خروج روسیه از ونزوئلا اعلام کرد که آمریکا به جای توصیه به ما بهتر است به تعهدات خود مبنی بر خروج نظامیان این کشور از سوریه عمل کند.

العالم - اروپا

ماریا زاخارووا در گفت وگو با شبکه یک تلویزیون دولتی روسیه با بیان این مطلب اظهارداشت: آنها (آمریکایی ها) قبل از دادن توصیه به دیگر کشورها برای خروج از جایی، باید به وعده خود برای خروج از دیگر کشورها بخصوص سوریه عمل کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین گفت که آمریکا پیش از تصمیم گیری برای منافع مشروع دیگر کشورها، باید به وعده های خود در مقابل جامعه جهانی عمل کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته پس از دیدار با همسر خوان گوایدو رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا خواستار خروج نظامیان روسیه از ونزوئلا شد و با تهدید مسکو اعلام کرد که تمام گزینه ها برای خارج کردن روسیه از کاراکاس روی میز است.

زاخارووا در ادامه دولت های غربی (اروپایی غربی و آمریکا) را متهم به ریاکاری در مساله ونزوئلا کرد و اظهار داشت: آنها ادعا می کنند که کاراکاس نیاز به کمک های بشردوستانه دارد در عین حال حساب های بانکی دولت ونزوئلا را در سراسر جهان می بندند.

وی با زیر سوال بردن عملکرد بانک های جهانی در انگلیس اظهار داشت: لندن تحت فشار واشنگتن، مراودات بانکی ونزوئلا را متوقف کرده است و با این کار در واقع 30 میلیارد دلار از پول مردم ونزوئلا را به سرقت برده است.

زاخارووا ادامه داد: آنها در عین حال ادعا می کنند که کمک های بشردوستانه، دارو و مواد غذایی در اختیار مردم ونزوئلا قرار می دهند که به عقیده ما این رفتار دو گانه یک ریاکاری بزرگ است.

دلسی رودریگز معاون نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا چند هفته پیش در سفر به روسیه انگلیس را متهم به سرقت اموال مردم این کشور و توقیف طلاهای ونزوئلا در بانک های بریتانیا کرد.

وی افزود: در خصوص توقیف اموال ونزوئلا در اروپا اقدامات حقوقی آغاز شده است و وکلایی برای دفاع از منافع ملی مردم ونزوئلا در برابر دزدی انگلیس (توقیف ذخایر طلای ونزوئلا در بانک های انگلیس) استخدام شده اند.

ونزوئلا از روز 28 ژانویه (8 بهمن ماه) که خوان گوایدو رئیس مجلس ملی این کشور در خیابان های کاراکاس خود را رئیس جمهور قانونی خواند، دچار بحران داخلی و بین المللی شده است.

آمریکا بلافاصله گوایدو را به عنوان رئیس دولت موقت در این کشور به رسمیت شناخت و خواستار کناره گیری مادورو از قدرت و برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

برخی کشورهای اروپایی و متحدان آمریکا در آمریکای جنوبی و شرق آسیا همگام با واشنگتن خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در ونزوئلا شدند.

مادورو آمریکا را به راه انداختن جنگ تجاری علیه این کشور و تلاش برای ایجاد کودتا و براندازی نظام موجود در کاراکاس متهم می کند.

برخی کشورها از جمله روسیه، چین، ایران، ترکیه و کوبا از ریاست جمهوری مادورو حمایت کرده و نسبت به دخالت خارجی در امور داخلی این کشور هشدار داده اند.

در تازه ترین تحولات ونزوئلا، بتازگی روسیه و چین به اتفاق، پیش نویس قطعنامه آمریکا علیه ونزوئلا در شورای امنیت را وتو کردند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها