شمخانی: بحران احتمالی در خوزستان مدیریت شود

شمخانی: بحران احتمالی در خوزستان مدیریت شود
پنج‌شنبه 8 فروردين 1398 - 20:45

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: بحران احتمالی در استان خوزستان بر اساس اقدامات پیشگیرانه و مقابله کم هزینه با رخدادها ی اجتناب ناپذیر با تمرکز بر جلوگیری از آسیبهای انسانی، مدیریت شود.

العالم _ ایران / سیاسی

دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی که به منظور اطلاع از شرایط و حوادث طبیعی در استان خوزستان و نظارت بر اقدامات و برنامه ریزی های صورت گرفته برای مقابله با بحرانهای احتمالی به شهر اهواز سفر کرده است در گفتگو با خبرنگاران گفت؛ تلاش می شود، بحران احتمالی در استان خوزستان بر اساس اقدامات پیشگیرانه و مقابله کم هزینه با رخدادهای اجتناب ناپذیر با تمرکز بر جلوگیری از آسیبهای انسانی، مدیریت شود.

وی افزود: خوزستان به دلیل وقوع حوادث طبیعی و غیر طبیعی دارای انباشت تجربیات ارزنده مدیریتی، برای پیشگیری ومقابله باشرایط بحرانی است.

شمخانی با اشاره به مزیتهای شش گانه استان خوزستان که وجه تمایز ان نسبت به سایر مناطق کشور برای کنترل و مدیریت بحرانهای حاصل از نزولات آسمانی است اظهار داشت: وجود سد های متعدد برای مهار سیلاب، جریان داشتن رودخانه های متعدد، اتصال به دریاهای آزاد، معابر و کانال های مختلف ساخته شده برای کشاورزی، وجود تالاب ها و برکه های متعدد و زهکشی گسترده زمین های کشاورزی از جمله مزایای منحصر بفرد خوزستان برای مهار و استفاده مفید از سیلابها است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: بهره گیری شبکه ای از ظرفیتهای فوق برای ایجاد هم افزایی در مزیت های انحصاری خوزستان، رویکردی اجتناب ناپذیر است که باید با برنامه ریزی زمانبندی شده بیش از گذشته به آن اهتمام شود.

وی با اشاره به اثرات مخرب و نگران کننده برخی تجاوزهای غیر قانونی به حریم رودخانه ها و کانال های استان تاکید کرد: همکاری و همراهی نظام مند مردم برای کنترل حوادث طبیعی و غیر طبیعی بسیار مهم است و فرهنگ سازی در این زمینه از سوی رسانه ها به ویژه رسانه ملی ،نقش بسزایی در آزاد سازی هدفمند این ظرفیتها دارند.

دریابان شمخانی گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده مجموعه اولویتها برای استفاده از زمان طلایی به منظور مهار بارش ها و جلوگیری از سرریز آب سد ها مشخص گردیده و ماموریت دستگاههای مسئول باز تعریف و ابلاغ شده است.

وی با اشاره به وجود برخی نقاط بحرانی و احتمال تکرار جاری شدن سیلاب در نقاط مشخص از استان خاطر نشان کرد: تلاش می شود مبتنی بر نتایج آسیب شناسی های صورت گرفته، مشکل عمده ای برای شهرها و نقاط ساحلی استان ایجاد نشود.

شمخانی گفت: خسارتهای مادی و انسانی ناشی از سیل کام مردم کشورمان را در ابتدای سال جدید تلخ کرد لیکن در این فضای غمبار ،جلوه های عمیق و شادی بخشی از روحیه نوع دوستی،ایثار،محبت و مشارکت ملی که واقعیت غیر قابل انکار جامعه ایران است بروز و ظهور یافت که زبان از بیان عظمت و زیبایی آن قاصر است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: رفتارومنش هموطنان ما در کمک به آسیب دیدگان بویژه حماسه بیاد ماندنی،غرورآفرین و بیاد ماندنی مردم متدین و بافرهنگ فارس و شهر شیراز، جلوه های بی مانندی از وحدت ملی را به نمایش گذارد که باید در تاریخ افتخارات ایران زمین ثبت و ضبط شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با ابراز همدردی با خانواده های قربانیان حوادث سیل اخیر در برخی استان های کشور تاکید کرد: مجموعه دستگاه های دولتی و نیروهای مسلح در خصوص مدیریت بحران با روحیه جهادی و انقلابی شرایط دشوار را به تدریج کنترل کردند و در چند استان نیز از ایجاد سیل یا ورود آن به شهرها و روستاها پیشگیری شد که شایسته تقدیر هستند.

مهر

پربیننده ترین خبرها