آلمان در صادرات تسلیحات به ریاض استثنائاتی برای فرانسه قائل شد

آلمان در صادرات تسلیحات به ریاض استثنائاتی برای فرانسه قائل شد
شنبه 10 فروردين 1398 - 20:47

دولت آلمان با توجه به همکاری نزدیک با فرانسه در زمینه امور دفاعی و تسلیحاتی، برای پاریس استثناهایی در مورد ممنوعیت صادرات تسلیحات به عربستان قائل شده است.

العالم - اروپا

رسانه آلمانی «فونکه مدین گروپه» با اعلام این خبر نوشت که فرانسه و آلمان در بسیاری از پروژه‌های دفاعی با هم همکاری دارند و اگر چه دولت «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان پنجشنبه گذشته با تمدید شش ماهه ممنوعیت صادرات تسلیحاتی به عربستان موافقت کرده‌ اما در عین حال موارد استثنائی را هم برای قرارداد‌هایی که امضا شده‌اند، در نظر گرفته‌ است. در این میان استثناهای مربوط به فرانسه بیشتر از بقیه است.

دولت آلمان تاکنون به این خبر واکنش نشان نداده است. پیشتر سفیر فرانسه در آلمان با اشاره به سیاست صادرات تسلیحاتی آلمان گفته بود که شمار شرکت‌هایی که می‌خواهند بدون این کشور فعالیت کنند در حال افزایش است.

در پی اعمال ممنوعیت صادرات تسلیحات به عربستان به دنبال قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی، کشورهای اروپایی از آلمان انتقاد کرده‌اند و عملکرد دولت این کشور را به دلیل ضرر چندین میلیونی کنسرسیوم‌های اروپایی که آلمان هم شامل آنها می‌شود، زیر سوال برده‌اند.

این در حالی است که دولت آلمان در طول یک‌سال نخست فعالیت خود، حدود ۴۰۰ میلیون یورو به ائتلاف سعودی تسلیحات فروخته است.

آلمان نوامبر گذشته اعلام کرد که مجوز صادرات تسلیحاتی به عربستان سعودی را در پی قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی تائید نخواهد کرد. برلین به صورت رسمی توافق‌های قبلی را ممنوع نکرد اما از بخش صنعت خواست تا از انتقال تسلیحات بیشتر به سعودی‌ها خودداری کنند. اواخر وقت پنجشنبه گذشته هم برلین بار دیگر ممنوعیت صادرات سلاح به عربستان سعودی را برای مدت شش ماه دیگر تمدید کرد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها