انتخابات محلی ترکیه، آزمونی برای حزب عدالت و توسعه

انتخابات محلی ترکیه، آزمونی برای حزب عدالت و توسعه
شنبه 10 فروردين 1398 - 20:30

پس از تغییر سیستم پارلمانی ترکیه به سیستم ریاستی، نخستین انتخابات محلی ترکیه فردا یکشنبه برگزار می شود.

العالم - ترکیه

در انتخابات فردا حدود 57 میلیون تبعه ترکیه که حق رای دادن دارند به پای 194 هزار و 390 صندوق رای خواهند رفت.

با تصمیم شورایعالی نظارت بر انتخابات ترکیه در انتخابات روز یکشنبه احزاب عدالت وتوسعه، مستقل ترکیه، اتحاد ملی، جمهوریخواه خلق، دمکرات، دمکرات چپ، دمکراتیک خلق، نیک، حرکت ملی، سعادت، کمونیست شرکت خواهند کرد.

بر اساس قوانین جاری ترکیه، هر رای دهنده در پای صندوق تعیین شده از سوی شورایعالی نظارت بر انتخابات رای خود را به صندوق خواهد انداخت.

در انتخابات روز یکشنبه برای 30 کلان شهر و نیز شهرداران مناطق مختلف ، شهردار انتخاب خواهد شد، اعضای شوراهای شهر و محله ها و نیز کدخداهای محله ها نیز مشخص خواهند شد.

ساعات رای گیری در استان های مناطق شرق و شمال ترکیه از ساعت 7 صبح تا 16 و در دیگر مناطق ترکیه از ساعت 8 صبح تا 17 خواهد بود.

شورایعالی نظارت بر انتخابات برای افراد بیمار و معلولین که به این شورا اعلام کرده اند صندوق های سیار رای گیری به منازلشان اعزام می کند.

از ساعت 6 تا 24 روز رای گیری طبق قوانین ترکیه فروش هرگونه مشروبات الکلی ممنوع است و فروش هرگونه مشروبات الکلی در اماکن عمومی ممنوع خواهد بود.

تا زمان رای گیری اماکن عمومی همانند قهوه خانه ها، اینترنت کافه ها و اماکن مشابه تعطیل خواهد بود. طبق قوانین جاری ترکیه در روز انتخابات بجز نیروهای انتظامی هیچ کس حق حمل سلاح نخواهد داشت و قبل از پایان رای گیری در رسانه های ترکیه امکان هیچ تفسیر در مورد نتایج انتخابات نخواهد بود.

رسانه های ترکیه در بین ساعات 18 تا 21 در صورت مجوز شورایعالی نظارت بر انتخابات امکان پخش اخبار مرتبط با انتخابات را دارا خواهند بود ولی در بعد از ساعات 21 انتشار اخبار مرتبط با انتخابات و نتایج آن آزاد می باشد.

این انتخابات در پی انتخابات ریاست جمهوری (با تغییر سیستم پارلمانی به ریاستی) و مجلس ملی ترکیه در تاریخ 24 ژوئن 2018 که پیروزی رجب طیب اردوغان با 52.59 درصد آراء را به دنبال داشت، برگزار می شود و آخرین انتخابات پیش بینی شده تا 23 ژوئن 2023 در کشور خواهد بود.

بر خلاف انتخابات مجلس که ائتلاف احزاب قانونی بوده و آراء در کرسی تأثیرگذار است، ائتلاف ها برای انتخابات محلی پایه‌ قانونی نداشته و این احزاب هستند که نامزدهای خود را برای حمایت از احزاب دیگر حذف میکنند.

همانند انتخابات ریاست جمهوری و مجلس در سال گذشته حزب حرکت ملی و حزب عدالت و توسعه در انتخابات محلی نیز ائتلاف خود تحت عنوان ائتلاف جمهور را ادامه دادند و بعد از مذاکرات طولانی اسامی نامزدهای خود را اعلام کردند و حتی رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه و دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی میتینگ انتخاباتی مشترکی را در استانبول ترتیب دادند.

در مقابل ائتلاف یاد شده احزاب جمهوریخواه خلق و نیک نیز ائتلافی تحت نام ائتلاف ملت تشکیل داده و از نامزدهای یکدیگر حمایت کرده اند.

به گفته کارشناسان سیاسی، نتایج انتخابات فردا آزمونی خصوصا برای حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی خواهد بود.

در صورت کسب نتیجه موفقیت آمیز از سوی این دو حزب به احتمال فراوان ترکیه به راه خود با سیاست های فعلی ادامه خواهد داد ولی در صورتی که نتایج ناخواسته ای از دید این دو حزب حاصل شود امکان برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی و یا تغییر در برخی سیاستهای ترکیه وجود خواهد داشت.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها