واکنش ترکیه به تهدید معاون ترامپ

واکنش ترکیه به تهدید معاون ترامپ
پنج‌شنبه 15 فروردين 1398 - 05:34

معاون رئیس‌جمهوری ترکیه با انتقاد از تهدید آمریکا درباره خرید سامانه‌های پدافندی روسی، گفت که واشنگتن باید تصمیم بگیرد که با ترکیه است یا تروریست‌ها.

العالم - ترکیه

«فواد اُکتای» معاون رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به اظهارات همتای آمریکایی خود گفت که واشنگتن باید بین متحد ماندن با آنکارا و همکاری با تروریست‌ها، یکی را انتخاب کند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» اوکتای شامگاه چهارشنبه در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «ایالات متحده باید انتخاب کند. آیا می‌خواهد متحد ترکیه باقی بماند یا دوستی با ما را به‌خاطر همکاری با تروریست‌ها به‌خطر انداخته و سپر دفاعی متحد خود در ناتو را در برابر دشمنانش تضعیف کند؟»

این در حالی است که «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز پیشتر در توئیتی گفته بود ترکیه باید بین خرید سامانه‌های پدافند موشکی روسی S-۴۰ ۰ و عضویت به‌عنوان یک شریک مهم در ناتو، یکی را انتخاب کند.

همچنین «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در واکنش به این تهدید جدید پنس گفته بود قرارداد خرید این سامانه‌های روسی با مسکو منعقد گردیده و موضوعی به پایان رسیده است.

سامانه‌های پدافند موشکی دوربرد S-۴۰۰ ساخت روسیه، جزء پیشرفته‌ترین سامانه‌ها در نوع خود است که توانایی حمل و شلیک سه مدل موشک مختلف را دارد که می‌توانند اهداف متنوعی شامل موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، موشک‌های کروز و جنگنده‌های رادارگریز را هدف قرار دهند.

شبکه راداری و شناسایی این سامانه می‌تواند همزمان ۳۰۰ هدف را شناسایی کرده و با آنها درگیر شود. سقف ارتفاع پوشش هوایی این سامانه، ۲۷ کیلومتر است.

دسامبر سال گذشته (۲۰۱۷) ترکیه اعلام کرد قرارداد خرید دو فروند سامانه S-۴۰۰ از روسیه را به ارزش دو میلیارد دلار نهایی کرده است. بر اساس مفاد قرارداد، ۴۵ درصد هزینه را ترکیه به صورت نقد می‌پردازد (که بخشی از آن را پیش پرداخت کرده است) و ۵۵ درصد آن را روسیه به صورت وام به ترکیه تقبل می‌کند.

حدود دو ماه قبل، یک هیأت از کنگره آمریکا با سفر به آنکارا، به ترکیه پیشنهاد داد که اگر سامانه‌های S-۴۰۰ را از روسیه خریداری نکند، آنگاه می‌تواند جنگنده‌های F-۳۵ که پول آنها را نیز پرداخت کرده‌، تحویل بگیرد. وزارت خارجه آمریکا همچنین پیش از آن تهدید کرده بود که واشنگتن هر کشوری را که از روسیه، سامانه پدافند موشکی S-۴۰۰ خریداری کند، تحریم خواهد کرد.

ترکیه طی قراردادی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار، ۱۰۰ فروند جنگنده F-۳۵ از شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» خریداری کرده است. این کشور هم‌اکنون مبلغ ۹۰۰ میلیون دلار را به آمریکا پیش پرداخت کرده است و در تاریخ ۱ تیر، دو فروند از این جنگنده‌ها را طی مراسمی نمادین در پایگاه هوایی «فورت وورث» در تگزاس تحویل گرفت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها