الخلیج آنلاین: «معامله قرن» در سالگرد «یوم‌النکبه» ارائه می‌شود

الخلیج آنلاین: «معامله قرن» در سالگرد «یوم‌النکبه» ارائه می‌شود
پنج‌شنبه 15 فروردين 1398 - 10:28

یک وبگاه عربی به نقل از منابع آگاه اعلام کرد، رئیس‌جمهور آمریکا زمان ارائه «معامله قرن» را به اطلاع کشورهای عربی رسانده و این طرح در «یوم‌النکبه» (15 می) رونمایی می‌شود.

العالم - فلسطین اشغالی

منابع عربی و فلسطینی بلندپایه زمان تقریبا نهایی برای ارائه «معامله قرن» توسط آمریکا را فاش کردند.

این منابع آگاه به وبگاه «الخلیج آنلاین»گفتند، مسئولان آمریکایی نزدیک به دولت دونالد ترامپ به اطلاع کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس رسانده‌‌اند، موعد پیشنهاد داده شده برای ارائه معامله قرن سالگرد «یوم‌النکبه» (روز مصیبت) 15 ماه می (25 اردیبهشت) است.

در ادامه این گزارش آمده است، دولت ترامپ تمام مقدمات لازم برای ارائه معامله قرن را انجام داده و بودجه مالی مورد نظر برای تضمین اجرایی شدن بندهای این طرح را از کشورهای عربی و دیگر کشورها دریافت کرده است.

منابع آگاه تأکید کردند، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا موعد رسمی ارائه معامله قرن را که تا کنون بر آن توافق شده، به اطلاع مقامات ارشد سعودی، امارات، مصر و اردن رسانده است.

معامله قرن یا توافق نهایی، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه «اسرائیل» با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است. در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

همچنین بر اساس طرح مذکور، دولت فلسطین در نوار غزه و صرفا در مناطق الف و ب و بخش‌هایی از منطقه ج کرانه باختری تشکیل و وضعیت نهایی قدس و بازگشت آوارگان به مذاکرات بعدی موکول می‌شود و در گام آخر، مذکرات «صلح» میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی آغاز می‌شود.

15 ماه می میلادی (برابر با 25 اردیبهشت) سالروز فاجعه اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی (موسوم به یوم النکبه) در سال 1948 است. واژه «النکبة» (مصیبت) یادآور دو خاطره نامیمون در حافظه فلسطینی‌هاست: نخست استقرار رژیم اسرائیل در سال 1948 و دوم اخراج بیش از 800 هزار فلسطینی از وطن خود.

«النکبة» نه تنها نماد فاجعه‌ای است که در آن سال بر سر سرزمین فلسطین نازل شد بلکه نمایانگر سختی ها و معضلاتی است که طی چندین دهه گذشته به این ملت تحمیل گشته است؛ در واقع «یوم النکبه» روایت یک تراژدی انسانی است؛ تخریب بخش اعظمی از بنیان های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فلسطینیان تا راه برای اعلام موجودیت یک دولت نامشروع گشوده شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها