در واکنش به سخنان رئیس پارلمان

جریان صدر: از موضع خروج نیروهای آمریکایی کوتاه نمی آییم

جریان صدر: از موضع خروج نیروهای آمریکایی کوتاه نمی آییم
پنج‌شنبه 15 فروردين 1398 - 15:06

یکی از رهبران جریان صدر به رهبری سید مقتدا صدر در واکنش به سخنان اخیر رئیس پارلمان عراق تاکید کرد که این جریان سیاسی به هیچوجه از مواضع ثابت و اصولی خود مبنی بر ضرورت بیرون راندن نیروهای نظامی خارجی از عراق کوتاه نخواهد آمد.

العالم - عراق

رسانه های عراق چند روز پیش به نقل از 'محمد الحلبوسی' رئیس پارلمان عراق در جریان سفر اخیرش به واشنگتن نوشتند که خروج نیروهای آمریکا به نفع تروریست هاست و پرونده بیرون راندن نیروهای خارجی از این کشور برای همیشه بسته شده و جریان های سیاسی بر سر ادامه حضور این نیروها تفاهم دارند.

این پرونده دیماه گذشته از زمان اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در سفر مخفیانه با پایگاه عین الاسد در استان الانبار عراق مبنی بر ادامه حضور نظامی آمریکا با هدف تحت نظر گرفتن ایران و منطقه، بطور جدی در دستور کار بسیاری از احزاب و ائتلاف انتخاباتی در پارلمان عراق قرار گرفت.

اکنون 'حاکم الزاملی' از شخصیت های برجسته جریان صدر با رد سخنان الحلبوسی می گوید که جریان متبوع وی هیچگاه این پرونده را نبسته و از آن کوتاه نیامده و نخواهد آمد.

وی در گفتگو با خبرگزاری بغداد الیوم افزود: رئیس پارلمان و یا حتی روسای سه گانه (پارلمان، ریاست جمهوری، نخست وزیری) نمی توانند در خصوص حضور نیروهای خارجی تصمیم شخصی و یا حتی جمعی میان خود بگیرند بلکه مرجع صالح تصمیم گیری درباره آن پارلمان است.

الزاملی گفت: جریان صدر یک جریان سیاسی موثر و با نفوذ در پارلمان عراق و افکار عمومی و حتی سایر احزاب و گروههای سیاسی است و این پرونده را به پیش خواهد برد.

عضو جریان صدر از روسای سه گانه عراق خواست در خصوص این موضوع با احزاب و ائتلاف های موثر انتخاباتی گفت و گو کنند.

الزاملی تاکید کرد که جریان صدر که نقش مهمی در بیرون راندن نیروهای آمریکایی از عراق در سال 2011 از طریق نیروهای مقاومت داشته است، اجازه ادامه حضور نیروهای خارجی در این کشور را نخواهد داد.

به نظر می رسد، اظهارات غیرمسوولانه «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا در 14 بهمن ماه 97، اکنون نظامیان آمریکا را در مخمصه مطالبه عراقی ها برای انتخاب یکی از دو راه یعنی ماندن مشروط یا اخراج از خاک عراق قرار داده است.

کارشناسان عراقی معتقدند که اظهارات اخیر رییس جمهوری و رییس پارلمان عراق به نوعی موافقت با ماندن مشروط نظامیان آمریکا در خاک عراق است که به نظر می رسد مقامات وزارت امور خارجه و دفاع آمریکا با آن موافقت کرده اند.

در مقابل جناح های سیاسی و ائتلاف های بزرگ پارلمانی در عراق، همچنان با ایده بقای مشروط نظامیان آمریکا مخالفت کرده و بر ضرورت پایان دادن به حضور آنها از خاک عراق اصرار ورزیده اند.

ماندن مشروط به این معنا است که آمریکایی ها بپذیرند حضور نظامیانشان در عراق فقط در چارچوب ائتلاف موسوم به مبارزه با داعش و محدود به مبارزه با این گروهک تروریستی و همچنین آموزش ارتش عراق باشد.

دو ائتلاف سائرون و الفتح که جمعا بیش از 110 کرسی از مجموع 329 کرسی پارلمان دارند، از مدتها پیش اعلام کرده بودند که در حال انجام رایزنی با دیگر فراکسیون های پارلمانی برای تصویب لایحه قانونی خروج نیروهای آمریکا از خاک عراق هستند.

طبق اعلام سابق سفارت آمریکا در بغداد تعداد کل نیروهای آمریکایی موجود در خاک عراق حدود پنج هزار و 200 نفر هستند اما منابع پارلمانی، سیاسی و وابسته به گروه های مقاومت در عراق، تعداد نیروهای آمریکایی را به مراتب بیش از این رقم عنوان می کنند.

آنچه بیش از همه پارلمان و جناح های سیاسی در عراق را به تحرک برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی از خاک کشورشان واداشته، پاره ای فعالیت های مشکوک نیروهای آمریکایی از جمله مشارکت در عملیات های رزمی و نادیده گرفتن حاکمیت ملی عراق است.

بقای مشروط نظامیان آمریکا در عراق 10 فروردین ماه از سوی «برهم صالح» رییس جمهور عراق در گفت وگو با خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» مطرح شد به این معنا که اگر ماموریت نظامیان آمریکا در عراق فقط منحصر به مبارزه با گروه تروریستی داعش باشد، در عراق مخالفت جدی با خروج نیروهای آمریکا وجود ندارد.

برخی نمایندگان پارلمان عراق معتقدند که اظهارات این دو مقام عراقی ناشی از فشار سنگین واشنگتن به رهبران عراق بوده و برخلاف اظهارات رییس جمهوری و رییس پارلمان عراق، افکار عمومی این کشور خواهان پایان حضور نظامی آمریکا هستند.

اعلام موافقت ضمنی رییس جمهوری و رییس پارلمان عراق با حضور مشروط نیروهای آمریکایی در این کشور، جنجال تازه ای در بغداد ایجاد کرده و برخی فراکسیون ها را به تکاپوی جدید برای پایان دادن به این حضور نظامی بیگانه واداشته است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها