دیده بان حقوق بشر: 5 مخالف مصری در خاک این کشور ناپدید شدند

دیده بان حقوق بشر: 5 مخالف مصری در خاک این کشور ناپدید شدند
پنج‌شنبه 15 فروردين 1398 - 17:35

سازمان دیده بان حقوق بشر فاش کرد: پنج مخالف مصری بعد از تحویل به مقامات مصر در خاک این کشور ناپدیده شده اند.

العالم - مصر

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از سایت العربی الجدید، سازمان دیده بان حقوق بشر امروز پنجشنبه از مسئولان مصری خواست تا محل نگهداری دستکم پنج فرد مخالف را که ماهها و هفته های گذشته به این کشور تحویل داده شدند، اعلام کند.

این سازمان افزود: مسئولان مالزی در اوایل ماه مارس گذشته دستکم چهار مخالف مصری را از کشورشان اخراج کردند.

دولت ترکیه نیز در ژانویه سال 2019 میلادی یک فرد مخالف را اخراج کرد.

سازمان دیده بان حقوق بشر درخصوص خطر شکنجه شدن و بدرفتاری با اخراج شدگان در خاک مصر به علت فعالیت های سیاسی سابق آنها هشدار داد؛ بویژه که سه نفر از آنها به طور غیابی در مصر محاکمه شده بودند.

این سازمان از مسئولان مالزی و ترکیه خواستند که به روند اخراج مخالفان که مغایر با قوانین بین المللی پایان دهند و تحقیقات شفافی را درباره مسئولانی که دستور اخراج را صادر کرده اند، انجام دهند.

مایکل بینگ معاون بحش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان دیدهبان حقوق بشر گفت: با توجه به پرونده قطور مصر در شکنجه هدفمند و ناپدید شدن قهری و محاکمه های ظالمانه مخالفان، لازم است که مسئولان مصری به اخراج شدگان اجازه دسترسی کامل به وکیل را بدهند.

وی همچنین از مسئولان مالزی و ترکیه خواست تا روند اخراج این افراد را روشن کرده و از جمله پاسخ دهند که آیا خطر بدرفتاری با آنها به هنگام بازگشت یا امکان دسترسی آنها به کمیساریای پناهندگان سازمان ملل را بررسی کرده بودند یا نه؟

سازمان دیده بان حقوق بشر گفت: به نظر می رسد که روند اخراج این افراد ناقض تعهد مالزی درخصوص عدم بازگرداندن اجباری افراد براساس توافقنامه مبارزه با شکنجه سازمان ملل باشد. این توافقنامه بازگرداندن اجباری افراد به محلی را که ممکن است در آنجا مورد شکنجه قرار گیرند، ممنوع کرده است.

پربیننده ترین خبرها