نمایندگان کنگره: ترامپ به وعده خروج از سوریه عمل کند

نمایندگان کنگره: ترامپ به وعده خروج از سوریه عمل کند
پنج‌شنبه 15 فروردين 1398 - 19:26

جمعی از سناتورها و قانونگذاران جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره طی نامه‌ای از رئیس‌جمهور آمریکا درخواست کردند تا وعده اخیر خود در خصوص خروج نظامیان از سوریه و افغانستان را محقق سازد.

العالم - آمریکا

«رند پال» سناتور جمهوری‌‌خواه کنگره به منظور ترغیب «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از سوریه و افغانستان با لیبرال دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا از جمله «الکساندریا اوکازیو کورتز» و «ایلن عمر» نماینده مسلمان کنگره وارد همکاری شده است.

ترامپ روز ۲۸ آذرماه با اعلام اینکه مأموریت ادعایی نظامیان آمریکایی در شکست داعش به پایان رسیده از قصد خود برای خارج کردن آنها از خاک سوریه خبر داد، با اینحال روزنامه آمریکایی «نیویورک‌‌تایمز» روز شنبه گزارش داد، پنتاگون در صدد است نظامیان آمریکایی را به حدود ۱۰۰۰ نفر کاهش داده و سپس فرآیند خروج از سوریه را متوقف کند.

طبق گزارش پایگاه خبری «هیل»، اکثر جمهوری‌خواهان کنگره با طرح خروج از سوریه و افغانستان مخالف هستند.

با این حال، پال به همراه کورتز و عمر در نامه‌ای خطاب به ترامپ نوشته‌اند: «ما در حمایت دو حزبی (جمهوری‌خواه و دموکرات) از اعلامیه شما مبنی بر آغاز "خروج سنجیده" نیروهای نظامی آمریکا از سوریه، این نامه را می‌نویسیم و از تکمیل این فرایند طی ۶ ماه حمایت می‌کنیم».

دیگر نمایندگان کنگره از جمله «مایک لی» سناتور ایالت «یوتا»، «رو کهانا» نماینده ایالت کالیفرنیا، «تد لئو» نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا، «توماس ماسی» نماینده ایالت «کنتاکی»، «جاستین آماش» نماینده ایالت میشیگان، «جف دانکن» نماینده ایالت «کارولینای جنوبی»، «پائول گوسار» نماینده ایالت «آریزونا» و «اندی بیگز» نماینده ایالت «آریزونا» نیز نامه فوق به ترامپ را امضا کردند.

طبق این گزارش، این نمایندگان کنگره استدلال کردند که طرح ۲۰۱۵ استقرار نیروهای نظامی آمریکا در سوریه هرگز مورد تأیید کنگره نبوده است و در تناقض با قانون اساسی و قطعنامه ۱۹۷۳ «اختیارات جنگ» بوده است.

در این نامه نوشته شده است: «ما معتقدیم که قصد مطرح شده خروج نیروها، مناسب است و ما از بازگشت منظم نظامیان خود از این صحنه درگیری‌ استقبال می‌کنیم».

رهبران جمهوری‌خواه کنگره به شدت از اظهارات ماه دسامبر ترامپ برای خروج نظامیان از سوریه و کاهش چشمگیر نظامیان آمریکا در افغانستان انتقاد کرده‌اند.

بنا به گزارش پایگاه هیل، ترامپ قبل از اعلام تصمیم ۱۹ دسامبر خود در خصوص خروج از سوریه با «جوزف ووتل» رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا مشورت نکرد و حیرت جمهوری‌خواهان کنگره را برانگیخت.

اوایل ماه فوریه، سنا قطعنامه‌‌ای را به تصویب درآورد که پیش‌نویس آن را «میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا از ایالت کنتاکی آماده کرده بود. در این قطعنامه بیان شده بود که سنا بر این باور است که شبه‌نظامیان اسلامی در سوریه و افغانستان همچنان تهدیدی برای آمریکا محسوب می‌شوند. این قطعنامه با ۷۰ رأی موافق در مقابل ۲۶ رأی مخالف به تصویب درآمد.

پال روز گذشته (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران گفت که ترامپ تصمیم خود در خصوص خروج نیروهای آمریکایی را تغییر نداده است و در یک ضیافت ناهار که هفته گذشته برگزار شد، پیام صریحی را به جمهوری‌خواهان سنا ابلاغ کرده است.

پال درباره پیام ترامپ به جمهوری‌خواهان گفت: «حرف‌های پایانی ناهار برای ما این بود: "چه دوست داشته باشید یا دوست نداشته باشید، من به مردم قول‌ داده‌ام که تا ابد، نظامیان را در خاورمیانه رها نکنم" و آن (خاورمیانه)، همانطور که وی (ترامپ) به طور خاص اشاره کرد، شامل "سوریه و افغانستان" می‌شود».

طبق این گزارش، پیش از این پال، با سناتور «تام اودال» در خصوص طرح پایان جنگ افغانستان همکاری کرده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها