آمریکا روادید دادستان لاهه را بخاطر تحقیق درباره جنایات نظامیان این کشور لغو کرد

آمریکا روادید دادستان لاهه را بخاطر تحقیق درباره جنایات نظامیان این کشور لغو کرد
جمعه 16 فروردين 1398 - 10:59

آمریکا روادید یک دادستان دیوان بین المللی کیفری (لاهه) را به خاطر تحقیقاتش درباره عملکرد نظامیان این کشور در افغانستان لغو کرد.

العالم ـ آمریکا

خانم فاتو بنسودا که از دوسال پیش تحقیقاتش را درباره جنایت های جنگی احتمالی در افغانستان آغاز کرده با تایید این خبر گفته است، این تحقیقات درباره عملکرد همه طرف های درگیر در جنگ است و شامل برخورد نظامیان آمریکایی با زندانیان نیز می شود.

مایک پمپئو وزیر خارجه بزرگ ترین کشور مدعی حقوق بشر، سه هفته پیش (25 اسفند ماه 1397) تهدید کرده بود که هر کسی درباره جرایم جنگی آمریکا یا رژیم‌صهیونیستی تحقیقاتی را بعمل آورد، ویزای خود به آمریکا را ازدست می‌دهد و با تحریم‌های جدی این کشور مواجه خواهد شد، اگر چه این سخنان وی با انتقاد سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا مواجه شد، با این وجود حالا واشنگتن این تهدید خود را عملی کرده است.

بنسودا برای رایزنی با مقام های سازمان ملل در خصوص تحقیقاتش در باره جنایات احتمالی نظامیان آمریکایی در افغانستان همواره به نیویورک سفر می کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری راشا تودی، وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص لغو روادید کسانی که درباره جرایم جنگی آمریکا یا رژیم‌صهیونیستی تحقیقاتی انجام دهند، گفته است: " این اقدام باید اتخاذ می‌شد چون هرگونه تحقیقی درباره جرایم جنگی و شکنجه از سوی آمریکا تهدید علیه قانون و مقررات این کشور محسوب می‌شود. هر شخصی که در این روند دخیل باشد یا حتی از دادگاه کیفری بین‌المللی خواستار تحقیقات علیه پرسنل آمریکایی شود، با ابطال یا عدم صدور روادید مواجه خواهد شد."

پربیننده ترین خبرها