در گفتگو با العالم بررسی شد؛

لیبی زیر چکمه های خلیفه حفتر

لیبی زیر چکمه های خلیفه حفتر
جمعه 16 فروردين 1398 - 22:04

پیشروی شبه‌نظامیان تحت امر ژنرال «خلیفه حفتر» موسوم به «ارتش ملی لیبی» به سمت پایتخت این کشور با چراغ سبز عربستان سعودی، این شهر را در آستانه درگیری خونین قرار داده است.

العالم - لیبی

نیروهای تحت امر خلیفه حفتر روز پنجشنبه(دیروز) با پیشروی به سمت طرابلس پایتخت لیبی، شهر «غریان» یکی از بزرگ‌ترین شهرهای لیبی واقع در میان رشته‌ کوه‌های «نفوسه» را به تصرف خود درآوردند.

تحولات این جنگ به سرعت در حال گسترش است و مذاکرات دبیرکل سازمان ملل با طرفین نیز نتوانسته از آتش این جنگ کم کند.

در همین خصوص شبکه العالم گفتگویی با حسین اکبری، سفیر سابق ایران در لیبی داشته است که در ادامه آن را مشاهده می کنید:

العالم: شاهد تحرکاتی از سوی خلیفه حفتر و شبه نظامیان تحت امر وی برای به کنترل در آوردن طرابلس، این اقدام را چگونه ارزیابی می کنید؟

اکبری: خلیفه حفتر، حکومت شرق لیبی تلقی می شود وی از دیروز حرکت های نظامی خود را به مرکز و به سمت طرابلس شروع کرده است و در نظر دارد با اقتدار نظامی خود بتواند بر تمام لیبی حاکم بشود و حکومت مورد نظر خودش را برقرار کند.

متاسفانه 7 سال است که این درگیری میان طرفداران حفتر و دولت طرابلس ادامه دارد این در حالی است که پیش از این هم آقای حفتر و هم دولت طرابلس هر دو در یک جبهه مشترک علیه قذافی مبارزه کردند و توانستند انقلاب لیبی علیه قذافی را به پیروزی برسانند.

بعد از اینکه اولین حکومت در لیبی تشکیل شد و پارلمان شکل گرفت، متاسفانه دخالت های خارجی باعث شد اختلافات بی دلیلی بین آنها شکل بگیرد و دو حکومت در لیبی روی کار بیاید و یک جنگ فرسایشی و بسیار طولانی به وجود بیاید، جنگی که نتیجه نخواهد داشت.

به دلیل دخالت های خارجی ثبات به لیبی باز نمی گردد؛ امروز بسیاری از حکومت حفتر حمایت می کنند و برخی دیگر از دولت طرابلس و این حمایت ها به نحوی است که اجازه نمی دهد اوضاع در لیبی سروسامان بگیرد.

العالم: بنابراین چه اتفاقی خواهد افتاد؟ با توجه به تلاش های بین المللی بویژه از سوی غصان السلامه نماینده سازمان ملل در امور لیبی و سفر گوترش دبیر کل این سازمان به لیبی روند این تحولات را در آینده نزدیک چگونه پیش بینی می کنید؟

اکبری: اگر جنگ به طرابلس کشیده شود یک جنگ بسیار طولانی خواهد بود و حتما مردم هزینه بسیاری خواهند داد، در طرابلس گروه های مختلف نظامی وجود دارد و همین باعث یک جنگ فرسایشی و سخت در لیبی خواهد شد.

بهترین راه حل در لیبی تجمیع طرفین و مردم و همچنین توافق برای تشکیل یک حکومت واحد بر اساس انتخابات است، هرچند یک ماه پیش قرار شده بود طرفین به انتخابات تن بدهند و آن چیزی که مردم انتخاب می کنند را بپذیرند منتهی حفتر و طرفداران وی تلاش می کنند با یک پیروزی نظامی یک حکومت نظامی را در لیبی شکل بدهند .

العالم: به نظر می رسد که خلیفه حفتر می خواهد این مساله را به شکل نظامی حل و فصل کند، امروز سازمان ملل نشستی را درخصوص لیبی برگزار خواهد کرد، تصور می کنید در این نشست چه مطالبی مطرح و نتیجه آن چه خواهد شد؟

اکبری: سازمان ملل امتحانش را در لیبی پس داده است، مذاکرات سیاسی مستمر و فشرده با محوریت سازمان ملل و قدرت های بین المللی نهایتا توانست به یک حکومت وفاق در لیبی ختم شود که تا به امروز نتوانسته کار جدی را انجام دهد و حمایت های بین المللی هم نتیجه بخش نبوده است به نحوی که امروز شاهد هستیم حفتر با استفاده از قدرت نظامی خود تلاش می کند تعیین تکلیف کند.

به دلیل اختلاف منافعی که بین قدرت های بزرگ غربی و متاسفانه دخالت های بعضی از کشورهای عربی وجود دارد مذاکرات در لیبی به نتیجه نمی رسد و تازمانی که مردم لیبی خودشان اراده نکنند، سازمان ملل نمی تواند هیچ راه حلی را برای لیبی پیشنهاد بکند.

العالم: گفته می شود که حفتر و شبه نظامیان تحت امر وی ظرف چند روز آتی وارد طرابلس خواهند شد به نظر شما این مساله محقق خواهد شد؟

اکبری: حفتر در منطقه زاویه وارد جنگ شده است، منطقه زاویه مرز زمینی طرابلس و تونس است و درواقع مهمترین مرز غرب لیبی است و حفتر با بستن آن، مسیر برای حمله به طرابلس را هموار می کند، اما طرابلس و تمام شهر های غرب لیبی یک توان نظامی وسیع، شامل گروه های مختلف مسلح هستند که بنظر می رسد این توان در مقابل نیروهای حفتر یک جنگ بسیار فرسایشی را شکل خواهند داد.

حفتر پیش از این دو سال در بنغازی جنگیده است، این جنگ بسیار طولانی تر از آن خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها