واکنش رئیس جمهور سابق تونس به حوادث لیبی/ امارات و عربستان محور شرارت در منطقه هستند

واکنش رئیس جمهور سابق تونس به حوادث لیبی/  امارات و عربستان محور شرارت در منطقه هستند
دوشنبه 19 فروردين 1398 - 14:46

المنصف المرزوقی رئیس جمهور سابق تونس در واکنش به حوادث لیبی و حمایت ریاض و ابوظبی از حمله نیروهای خلیفه حفتر به طرابلس اعلام کرد: عربستان و امارات محور شرارت عربی هستند.

العالم ـ آسیا

به گزارش تارنمای شبکه خبری الجزیره قطر المنصف المرزوقی امروز (دوشنبه) در مصاحبه با این شبکه، از مداخله مصر، امارات و عربستان در امور داخلی لیبی انتقاد کرد.
رئیس جمهوری سابق تونس با اشاره به حوادث جاری لیبی گفت: خلیفه حفتر که هم اکنون نیروهای خود را به سمت پایتخت گسیل داده است از سوی محور شر امت عربی (سه کشور یاد شده) حمایت می شود تا بهار عربی در این کشور را با ناکامی مواجه کند.
وی افزود: قدرت های بزرگ در دنیا نیز از این محور حمایت می کنند چرا که آزادی ملت های عربی برای آنان اهمیتی ندارد. امت عربی باید با اتکا به خود، حقوق و آزادی مدنی خود را به دست بیاورد.
پیشتر سردار محمد القنیدی مسئول نهاد اطلاعات نظامی نیروهای «البنیان المرصوص» وابسته به دولت وفاق ملی اعلام کرده بود که مصر، امارات و سعودی با حمایت تسلیحاتی و لجستیکی از خلیفه حفتر وی را برای حمله به طرابلس پایتخت لیبی تشویق می کنند.
این مسئول افزود: اطلاعات موثقی در دست داریم که نشان می دهد امارات و مصر، برای نیروهای حفتر تجهیزات سنگین نظامی ارسال و شماری از شبه نظامیان چادی و سودانی را به ستون نیروهای حفتر اضافه کرده اند.
لیبی از پنجشنبه گذشته با فرمان خلیفه حفتر، ژنرال بازنشسته که شرق لیبی را در اختیار گرفته، دچار درگیری های داخلی شده است.
حفتر در یک فایل صوتی به نظامیان تحت امر خود فرمان حمله به طرابلس (پایتخت لیبی) را صادر کرد و از ساکنان این شهر خواست در برابر نیروهای نظامی او مقاومت نکنند.
جمعه گذشته نیز شورای امنیت ملی تونس در واکنش به اوضاع جاری لیبی کشور همسایه خود به مدت یک ماه حالت فوق العاده اعلام کرد.
به گزارش ایرنا، لیبی از زمان سقوط حکومت «معمر قذافی» در سال 2011 دستخوش جنگ و ناآرامی است، این هرج و مرج باعث تقویت گروه های تندرو و تروریستی در این کشور شده است.
اکنون دو دولت در لیبی وجود دارد، دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس که مورد حمایت جامعه جهانی و «دولت طبرق» در شرق لیبی (دولت موقت) به ریاست «عبدالله الثنی» که ژنرال حفتر، چند کشور عربی و اروپایی از آن حمایت می کند.

پربیننده ترین خبرها