رونمایی از 114 دستاورد هسته‌ای با حضور روحانی

رونمایی از 114 دستاورد هسته‌ای با حضور روحانی
سه شنبه 20 فروردين 1398 - 09:46

در سیزدهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای با حضور حسن روحانی ریاست جمهوری و جمعی از وزرا و مقامات کشوری و لشکری از 114 دستاورد هسته‌ای رونمایی می‌شود.

العالم- ایران/ سیاسی

سیزدهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای دقایقی پیش با حضور حسن روحانی ریاست جمهوری، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و جمعی از وزرا و مقامات کشوری و لشکری در محل سالن اجلاس سران آغاز شد و قرار است از 114 دستاورد هسته‌ای در این مراسم رونمایی شود.

علی اصغر زارعان دستیار رئیس سازمان انرژی اتمی در امور اجرایی و دبیر ستاد برگزاری مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای روز یکشنبه (18 فروردین ماه) در نشستی خبری در این باره عنوان کرد: امسال ۱۱۴ دستاورد رونمایی می‌شود، البته ۱۵۵ دستاورد به دبیرخانه و ستاد مراسم واصل شده و بعد از ممیزی ۱۱۴ دستاورد انتخاب شده است.

وی عنوان کرد: ۵ دستاورد داخل سالن اصلی رونمایی می‌شود و ۴ دستاورد به صورت ویدئو کنفرانس رونمایی می‌شود شامل دو دستاورد در سایت نطنز (شهید احمدی روشن) که پروژه‌های بسیار ویژه‌ای است و یکی از آنها حتی در بعد بین‌المللی می‌تواند اثربخش باشد. یک پروژه ملی در فردو و یک پروژه هم در اصفهان.
وی افزود: ۱۰۵ دستاورد در سالن جنبی محل برگزاری مراسم با حضور رئیس جمهور، تعدادی از وزرا و مسئولان کشوری و لشکری رونمایی خواهد شد.

مشاور صالحی عنوان کرد: دستاوردها در حوزه‌ صنعت هسته‌ای به دلیل تحریم و اقدامات نظام سلطه و عدم اعتماد به بیگانگان طراحی شده است. یک مقطعی ما مهندسی معکوس می‌کردیم، ولی امروزه براساس نیازمان و توسط نیروی متخصص داخلی طراحی کرده، می‌سازیم و بهره برداری می‌کنیم.

دستیار رئیس سازمان انرژی اتمی در امور اجرایی همچنین گفت: ۲۱ فروردین نیز نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای برای اصحاب رسانه و خبرنگاران و علاقه مندان از ۹ صبح تا ۲۰ برپاست.

زارعان ادامه داد: تا ۱۴۰۰ یک برنامه میان مدت و یک برنامه درازمدت هم ترسیم کردیم و نزدیک ۱۶ پروژه کلان را باید در مقطع زمانی که مشخص کردیم باید به نتیجه برسانیم.

وی با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی در مسیر و ریل خودش است، عنوان کرد: ما با هدفگذاری جلو می‌رویم. برای فاز دو و سه نیروگاه بوشهر نزدیک ۱۰ میلیارد دلار برآورد بودجه و هزینه شده که تابستان امسال بتن ریزی آن آغاز می‌شود و نزدیک یک میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب نیز خاکبرداری شده است.
دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما هیچگونه مشکلی در حوزه طراحی و ساخت انواع سانتریفیوژ نداریم، گفت: هر نوع سانتریفیوژ را می‌توانیم صد در صد طراحی و بسازیم و نیاز مشتری را در زمینه‌های جامدات، گازی، مایع و ترکیبی پاسخگو باشیم.

زارعان همچنین گفت: سانتریفیوژ IR8 با قامتی بلند تست‌های نهایی را پشت سر می‌گذارد و در نطنز مشغول به کار و دوران است و زمانی که براساس برجام صحه گذاری شود، به زنجیره تبدیل خواهد شد.

وی همچنین تصریح کرد: برای متخصصان هسته‌ای ما سدی وجود ندارد.

گفتنی است در ۲۰ فروردین سال ۹۶ از ۴۴ دستاورد و در سال ۹۷ از ۸۳ دستاورد رونمایی شده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها