لبیک اسرائیل، سعودی و بحرین به ترامپ علیه ایران چرا؟

لبیک اسرائیل، سعودی و بحرین به ترامپ علیه ایران چرا؟
چهارشنبه 21 فروردين 1398 - 21:05

العالم - یک خبر چند تحلیل

خبر:

با گذشت دو روز از اعلام تصمیم ترامپ مبنی برقرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی تنها اسرائیل، سعودی و بحرین از این تصمیم استقبال کردند.

تحلیل:

- درحالی که ترجیع بند کلام و شعار انتخاباتی نتانیاهو و البته رقیب او در انتخابات اسرائیل تاکید بر ترساندن اسرائیلی‌ها از خطر ایران بود و چنانکه اغلب تحلیلگران پیش بینی می‌کردند مساله تایید حاکمیت اسرائیل بر جولان توسط ترامپ در یک گام و بعد از آن و دقیقا در شب انتخابات اسرائیل قرار دادن سپاه پاسداران ایران در لیست گروه‌های تروریستی در گام نهایی، هدایایی از سوی ترامپ برای پیروزی در انتخابات بود و البته موثر هم واقع شد و به پیروزی نتانیاهو برای بار پنجم در انتخابات اسرائیل منجر شد. بر این اساس و با توجه به دشمنی دیرینه اسرائیل و آمریکا با ایران از یکسو، زخم خوردگی تاریخی هر دو از ایران و محور مقاومت از دیگر سو و بالاخره تهدیدات آینده ایران و محور مقاومت برای اسرائیل از سویه سوم بدیهی است که نتانیاهو در اولین ردیف از صف کم جمعیت استقبال کنندگان از تصمیم ترامپ قرار بگیرد.

- درخصوص سعودی نیز با توجه به کینه شدید محمد بن سلمان از ایران و اسلام سیاسی و در عین حال وابستگی رژیم "دو هفته‌ای سلمانی" به آمریکا، اقدام سعودی در استقبال از تصمیم ترامپ قابل پیش بینی بود. بن سلمان با این اقدام نه تنها مراتب قدر شناسی خود ورژیمش ازترامپ در حمایت تمام قد رییس جمهور آمریکا در ماجرای قتل خاشقچی را بجا آورد بلکه گونه ای ضمانت نامه از او مبنی براستمرار این حمایت دریافت داشت. تماس دیشب ترامپ و بنسلمان و تاکید و توافق آنان بر اعمال فشار حداکثری بر ایران ضلع مکمل آمریکایی، اسرائیلی و سعودی علیه ایران درایام پیش رو تحلیل می‌شود.

- بحرین به عنوان مستعمره سعودی و "بازوی راست بن سلمان" درمعادلات منطقه ای وبویژه دشمنی با ایران از تصمیم ترامپ حمایت کرد و به این شیوه درکنار اسرائیل، سعودی و بلاخره آمریکا بشکلی ناخواسته بر اقتدار جمهوری اسلامی و سپاه‌پاسداران در منطقه تاکید کرد.

- اینکه دیگر متحدان آمریکا وسعودی درمنطقه از این تصمیم ترامپ اعلام حمایت نکرده اند میتواند حکایت از بروز شکافهایی اساسی میان ایشان و سعودی باشد،شکافی که مدتی است درمجامع غیر رسمی علایمی از آن بروز می‌کند.

- علی‌رغم آنکه قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی بنظر بیشتر از هر چیز رکن مکمل تحریم‌های آمریکا علیه ایران محسوب می‌شود اما در عین حال ریسک درگیری احتمالی در آینده را قدری افزایش میدهد. بدیهی است که در این میدان کشورهای دیگر عقلانیت، امنیت و مصلحت خود را با این تصمیم نابخردانه ترامپ گره نزنند. واکنش فوری ایران در اقدام متقابل به تصمیم ترامپ برمیزان توسل دیگران به عقلانیت حداکثری افزوده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها