واکنش نجباء و ائتلاف الفتح عراق به اظهارات تفرقه انگیز علاوی

واکنش نجباء و ائتلاف الفتح عراق به اظهارات تفرقه انگیز علاوی
يکشنبه 25 فروردين 1398 - 18:19

جنبش نجباء و ائتلاف الفتح عراق درخواست نخست‌وزیر پیشین عراق برای انحلال الحشد الشعبی را از سر ورشکستگی و به منظور نزدیکی به کشورهای دشمن عراق توصیف کردند.

العالم - عراق

«نصر الشمری» معاون دبیر کل جنبش النجباء به درخواست «ایاد علاوی» رهبر ائتلاف سیاسی «الوطنیه» برای انحلال الحشد الشعبی اعتراض کرد.

الشمری این خواسته علاوی نخست‌وزیر پیشین عراق را در راستای تلاش وی برای نزدیکی به کشوری بیگانه و دشمن عراق و همچنین با هدف جلب دوستی و رضایت آن توصیف کرد.

الشمری در گفت‌وگو با بغداد الیوم گفت: گفته‌های علاوی یا دیگران علیه الحشد الشعبی تنها مصرف رسانه‌ای دارد، چون اصلا قابل اجرا نیست.

وی توضیح داد: الحشد بخشی جزو نهاد نظامی عراق است و قانون مشروعیت آن مورد تصویب پارلمان قرار گرفته و مورد حمایت مرجعیت دینی نجف اشرف و ملت عراق است.

الشمری تاکید کرد: علاوی حالا که دچار ورشکستگی شده، درصدد است از این طریق خود را به طرف‌های بیگانه و دشمن نزدیک کند کسانی که آشکارا و به صراحت دشمن الحشد الشعبی هستند.

ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری نیز به اظهارات علاوی در دعوت به انحلال الحشد الشعبی واکنش نشان داد.

محمد البلداوی عضو ائتلاف الفتح در پارلمان عراق در اظهاراتی خبری گفت: علاوی با دعوت به انحلال الحشد الشعبی نشان داد که وضعیت عراق را نسنجیده در حالی که کشورمان هنوز کانون خطر است.

وی افزود: علاوی اگر می خواهد صدق نیت خود را ثابت کند خواهان خروج نیروهای بیگانه و بخصوص آمریکایی های حاضر در خاک عراق شود که هر روز حاکمیت کشورمان را نقض می کنند.

البلداوی گفت: اخراج نیروهای غربی از خاک کشورمان اولویت نخست است نه اینکه نیروهایی که از خاک کشورمان دفاع می کنند در حالی که الحشد الشعبی مسئول امنیت مناطق عراق هستند آنها فقط مبارزه نمی کنند بلکه در هر شرایط سختی نقش ناجی ایفا می‌کنند که تازه‌ترین آن احداث سیل بند در العماره، البصره و صلاح الدین است.

نخست وزیر پیشین عراق و رهبر ائتلاف الوطنیه شامگاه شنبه در گفت‌و‌گو با رادیو آمریکایی سوا گفت حالا که ماموریت نیروهای حشد الشعبی با پیروزی کشورش بر گروه تروریستی داعش به پایان رسیده زمان انحلال این سازمان فرا رسیده است.

نخست وزیر پیشین عراق انحلال حشد الشعبی را سرآغاز تحقق دولت مدنی در این کشور دانست.

موج جو سازی علیه نهاد الحشد الشعبی مدتی است مجددا در عراق به راه افتاده است، هفته گذشته صالح مطلک، رهبر جبهه گفت و‌گوی ملی عراق نیز از آیت الله العظمی سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان این کشور برای اقدام در راستای انحلال حشد الشعبی و خروج نیروهای آن از مناطق آزاد شده از دست تروریست های داعش درخواست داده بود.

فارس

پربیننده ترین خبرها