تحلیل روز/

تلاش امارات برای سرقت دستاوردهای جنبش سودان

تلاش امارات برای سرقت دستاوردهای جنبش سودان
يکشنبه 25 فروردين 1398 - 22:46

از زمان کمرنگ شدن نقش  کشورهای عربی محور مانند مصر، عراق و سوریه در رهبری جهان عرب که هر یک نیز دلائل خاص خود را داشتند، کشورهای عربی نوبنیادتری مانند عربستان، امارات و قطر به خاطر افزایش منابع نفتی و گازی که در حال واریز به خزانه هایشان بود، فرصتی برای حمله به  کشورهای عربی یافتند .

العالم - آفریقا

منابع مالی حاصل از نفت و گاز که ثروت هنگفتی برای کشورهای خلیج فارس بود به جای سرمایه گذاری توسط نظام های حاکم این کشورها برای ایجاد نهضت های اقتصادی و علمی و از بین بردن شکاف اقتصادی میان کشورهای عربی ثروتمند و فقیر؛ با تعصبات طائفی و عرقی و فتنه انگیزی های مذهبی به کلنگی برای تخریب انسان و جوامع عربی تبدیل شد.

به عنوان نمونه عربستان در طول 30 سال حدود 100 میلیارد دلار برای ترویج وهابیت بدترین تصویر برای خدشه دار کردن اسلام میان جوامع اسلامی با سوء استفاده از بحرانی بودن وضعیت اقتصادی این جوامع، به هدر داد.

کما اینکه چندین برابر این مبلغ برای مبارزه با نظام های عربی پیشرو و در راستای خدمت واضح به صهیونیست جهانی و تحقق اهداف آمریکا در دو جهان عرب و اسلام به هدر رفت.

امارات متحده عربی در استفاده از منابع نفتی برای تخریب جوامع عربی به ویژه پس از جانشینی محمد بن زاید ولیعهد ابو ظبی به جای خلیفه بن زیاد آل نهیان که دچار سکته مغزی شده بود، به نسبت عربستان سعودی دیراقدام کرد.

بنابراین بن زاید مانند محمد بن سلمان دوستش و ولیعهد عربستان دچار جنون خودبزرگ بینی است به گونه ای که هر دو گمان می کنند بر کرسی قدرتی تکیه زده اند که هیچ گاه پایانی ندارد، بنابراین خاورمیانه ، افریقا و آسیا به خاطر اموال و سرمایه گذاری های این دو و نیروهایشان هیچ گاه خالی از بحران نخواهد بود.

با مروری منصفانه بر بحران های عراق، سوریه، لبنان، لیبی، سومالی، اریتره و پاکستان در می یابیم که اگر اموال و مزدوران این دو محمد نبودند ، هرگز چنین بحران هایی پیش نمی امد.

با بررسی تحولات اخیر سودان و تاثیرگذاری نیروها و سرمایه گذاری امارات و عربستان در آن جا ، شاهد جنبش مردمی علیه حکومت نظامیان هستیم که از زمان استقلال این کشور تا امروز بر آن چمبره زده و فقط دوره های بسیار کوتاهی غیرنظامیان قدرت را در دست داشتند که البته در نطفه خفه شده است.

جنبش مردمی سودان حدود 4 ماه پیش به دنبال بحرانی شدن وضعیت اقتصادی، افزایش قیمت ها ، فساد ، پارتی بازی و تحقیر مردم سودان با سیاست های عمر البشیر در مدیریت بحران های این کشور بدون یافتن راهکار آغاز شد.

اخیرا نیز سیاست این کشور با تبدیل ارتش سودان به مزدورانی در خدمت اهداف عربستان و امارات مزین شد.

زمانی که ارتش سودان در جنگ تجاوزگرانه ائتلاف متجاوز عربستان و امارات با حمایت و تشویق آمریکا و اسرائیل شرکت کرد هزاران سرباز سودانی در یمن کشته شدند، درمقابل ارتش سودان در کشتار و گرسنه نگاه داشتن مردم مسلمان و عرب یمن شرکت کرد بدون اینکه در این جنگ نفعی ببرد و فقط عربستان و امارات به دولت البشیر وعده کمک های مالی دادند که فقط بخش اندکی از آن پرداخت شد.

اما همه تلاش ها یعنی استفاده از زور و گلوله و کشته و زخمی شدن شمار زیادی از مردم برای منصرف کردن آنان از ادامه جنبش هایشان نتوانست موثر باشد و این جنبش وارد چهارمین ماه خود شد اما دیدگاه گروه نظامی حاکم، زمانی که ارتش روز پنج شنبه 11 آوریل از بازداشت البشیر و تشکیل شورای انتقالی به رهبری احمد عوض بن عوف وزیر دفاع برای رهبری کشور به مدت دو سال خبر داد ، بیانگر طرحی است که برای همه مشخص بود.

کما اینکه ارتش در کشور حالت فوق العاده اعلام کرد و عمل به قانون اساسی را به حالت تعلیق درآورد و انحلال نهاد ریاست جمهوری، هیئت دولت، شورای ملی و شورای ایالتها، شورای وزیران و دولت ایالت ها و شوراهای قانونگذاری را منحل و منع آمد و شد را به مدت یک ماه در سراسر کشوراعلام کرد.

سرقت دستاوردهای جنبش مردمی فقط بر توده مردم که بن عوف را نسخه ی البشیر بلکه خشن تر از وی می دیدند ، تاثیرنگذاشت، این مرد فقط یک کودتای نظامی را رهبری نکرد؛ بلکه جنبشی را هدایت کرد که هدف از آن نجات البشیر در دادگاه بین المللی جنایی و باقی گذاردن تیم نظامی و سیاستهای مبهم آن در منطقه بود. مشخص است که بن عوف مهره سعودیهاست ، شخصیت نظامی که تاثیرات زیادی در مشارکت سودان برای حمله به یمن داشت ، مردی که نامزد جانشینی البشیر و در سال 2010 بازنشسته شده بود ، در سال 2015 بار دیگر به خدمت نظامی گماشته شد تا بعدها جانشین البشیر شود که اسناد سایت ویکی لیکس نیز بدان اشاره کرده است .

بدشانسی عربستان و امارات این بود که مردم سودان از حوادث پشت صحنه به خوبی آگاه بودند بنابراین به جنبش خود ادامه داده و ممنوعیت ها و دستورات را نادیده انگاشتند و همین مساله بن عوف را پس از 24 ساعت از ادای سوگند به عنوان رئیس شورای سیاسی انتقالی به استعفا واداشت.

برخی منابع آگاه تاکید دارند که استعفای بن عوف با مداخله امارات بوده تا امارات و عربستان تحت فشارهای مردمی تمام کاریزمای خود را در تحولات سیاسی سودان از دست ندهند، از اینرو سرلشکرعبدالفتاح عبدالرحمن البرهان بازرس ارتش را به عنوان جانشین بن عوف معرفی کردند، و سربازان مدافع مردم از حملات نیروهای امنیت داخلی که بازداشت شده بودند آزاد و منع آمد و شد نیزلغو شد.

اما البرهان فراموش کرده که مردم از سابقه و روابط وی به خوبی آگاه هستند زیرا وی یکی از نزیکترین نیروهای البشیر و امارات بوده و 4 سال گذشته نیز برای مشارکت در کشتار مردم یمن در راه امارات و یمن در حال تردد بوده است .

بدون شک امارات و عربستان، به منظور کاهش دادن خشم مردم، بدون رسیدن کوچکترین آسیب به ساختار نظامی دولت سودان و به منظور ادامه اقدامات ارتش این کشور در خدمت رسانی به عربستان و امارات ، تیم نظامی حاکم درسودان را برای امتیاز گرفتنهای پیاپی تحت فشار قرار می دهند.

بنابراین ریاض و ابوظبی به خوبی می دانند سرنوشت مداخله در سودان به محض به قدرت رسیدن غیرنظامیان در این کشور به پایان می رسد و مردم نیز از این حقیقت آگاه هستند و همین مساله ،علیرغم حمایت های مالی و جانی امارات و عربستان ، آنان را تا سرنگون کردن دولت نظامیان در میدان باقی نگاه می دارد .

پربیننده ترین خبرها