رئیس مجلس عراق:

اجازه نمی دهیم از خاک عراق برای برهم زدن ثبات دیگر کشورها استفاده شود

اجازه نمی دهیم از خاک عراق برای برهم زدن ثبات دیگر کشورها استفاده شود
جمعه 30 فروردين 1398 - 19:50

محمد الحلبوسی از گسترش روابط عراق با کشورهای همسایه استقبال و بر جلوگیری از خاک این کشور برای برهم زدن ثبات دیگر کشورها تاکید کرد.

العالم- عراق

به نقل از الحدث، رئیس مجلس عراق، از گسترش روابط این کشور با کشورهای همسایه استقبال و تاکید کرد عراق اجازه نخواهد داد از خاک این کشور برای برهم زدن ثبات دیگر کشورها استفاده شود.

محمد الحلبوسی در مصاحبه اختصاصی با این شبکه، درباره نشست مشترک روسای پارلمان های کشورهای همسایه عراق در روز شنبه در بغداد گفت: برگزاری این نشست برای حمایت از ثبات عراق اهمیت دارد. کشورهای همسایه می توانند به تقویت ثبات منطقه و عراق کمک کنند. ثبات عراق برای ثبات منطقه اهمیت دارد و باید تلاش های گسترده و مستمر در این باره صورت گیرد. اگر ثبات سیاسی داخلی و خارجی وجود نداشته باشد، نمی توانیم به مرحله ثبات امنیتی و اقتصادی برسیم. ما برای تعامل با کشورهای عربی، کشورهای همسایه و سپس تفاهم با دوستان خود در جهان تلاش می کنیم که تاثیر مثبتی بر بازسازی عراق و تامین امنیت مرزها خواهد داشت. همانطور که می دانید یکی از مشکلات عراق در طول سال های گذشته تامین نشدن امنیت مرزها بوده است که به تروریست ها اجازه داد از این مرزها، وارد خاک عراق شوند. تامین امنیت مرزهای عراق همچنین به امنیت کشورهای همسایه هم کمک خواهد کرد و اجازه تردد گروه های تروریستی بین کشورهای منطقه را نخواهد داد. ما در مورد این نشست، خوش بین هستم. به ویژه شاهد گشایش و تفاهم در روابط عراق با کشورهای همسایه هستیم. عراق به طور جدی در همه زمینه ها برای گسترش روابط خود با کشورهای عربی و نیز در صحنه منطقه ای و بین المللی تلاش می کند. اعضای پارلمان ها نمایندگان ملت هایشان هستند و ما تلاش می کنیم تماس بین ملت ها برقرار کنیم. به ویژه که نقاط مشترک زیادی در زمینه های دینی، جغرافیایی و قومیتی بین ملت ها وجود دارد. ما همچنین تلاش می کنیم دولت های خود را به این طرف سوق دهیم که در مسیر تامین منافع ملت های منطقه حرکت کنند که بدون شک نتیجه مثبتی برای ملت ها خواهد داشت.
الحلبوسی درباره مهمترین مسایل مطرح در این نشست افزود: اصلی ترین مسئله، چگونگی همکاری بین عراق و کشورهای همسایه برای برقراری ثبات است. اگر طرح های مشترک سیاسی وجود نداشته باشد، طرح های عمرانی و توسعه ای عملی نخواهد شد. پارلمان های این کشورها باید با تصویب قوانینی، موانع پیش روی همکاری های تجاری را از بین ببرند. این کشورها همچنین می توانند در زمینه آموزشی با یکدیگر همکاری کنند. همکاری امنیتی به منظور از بین بردن اندیشه های افراطی، از جمله دیگر زمینه های همکاری بین این کشورهاست. عراق پس از پیروزی بر تروریسم باید با قدرت به منطقه بازگردد و نقش خود را در بین کشورهای عربی ایفا کند. ما از مشارکت برادران عرب و کشورهای منطقه در بازسازی عراق استقبال می کنیم. عراق به نمایندگی از همه جهان با تروریسم جنگید. تاکید می کنم که مردم عراق هم از برگزاری این نشست استقبال می کنند. اعضای دولت عراق دیدارهایی با مقامات عربستانی داشتند و پیش از آن هم با مقامات اردن و ایران گفتگو کرده بودند. ما همچنین برای تقویت همکاری اقتصادی و تجاری با برادران کویتی تلاش می کنیم. تفاهم هایی با ترکیه هم به دست آمده است. تماس و همکاری در این زمینه ها به سود عراق و نیز کشورهای همسایه است.
وی در پاسخ به سوالی درباره پیام عراق برای کشورهای همسایه خاطر نشان کرد: عراق سد مستحکمی برای کشورهای منطقه خواهد بود تا تهدید خارجی علیه این کشورها به وجود نیاید و اجازه نخواهد داد از خاک عراق برای تهدید این کشورها استفاده شود. هر چه عراق قویتر باشد، ثبات منطقه هم بیشتر خواهد بود. همه کشورهای منطقه قبول دارند که عراق باید نقش خود را برعهده بگیرد. تاکید می کنیم که ما بر حفظ امنیت عراق و در نتیجه حفظ امنیت کشورهای همسایه اصرار خواهیم داشت. تلاش می کنیم توافقنامه ها با کشورهای همسایه فقط جوهری روی کاغذ باقی نماند. پس از امنیت، بازسازی و توسعه برای ما اهمیت دارد و همه اینها مستلزم ثبات سیاسی است. رئیس مجلس مشورتی عربستان، رئیس مجلس سوریه و رئیس پارلمان ترکیه نخستین بار خواهد بود که به عراق سفر می کنند و خواهند دید که عراق به گرمی از برادران استقبال می کند.
الحلبوسی در پاسخ به این سوال که آیا در این نشست، مشارکت کشورهای همسایه در بازسازی مناطق ویران شده در جنگ با داعش، بررسی خواهد شد؟ گفت: ما به طور کلی درباره توسعه در عراق و قوانین لازم برای کمک به آن، گفتگو خواهیم کرد. عراق منابع سرشاری در اختیار دارد. ما به دانش و تجربه های جهانی نیاز داریم تا شرکت های منطقه ای و بین المللی در عمل در بازسازی عراق کمک کنند. با صراحت می گوییم اقتصاد، شریان زندگی است. هر چه همکاری های مشترک اقتصادی بین کشورهای همسایه گسترش یابد، افق های بیشتری برای همکاری بین آنها ایجاد خواهد شد و این کشورها از منافع مشترک خود دفاع خواهند کرد. ما درباره اوضاع مناطق آزاد شده از دست داعش گفتگو خواهیم کرد. از کشورهای همسایه عراق می خواهیم به دولت برای عمل کردن به تعهداتش درباره پایان دادن به پرونده آوارگان، کمک کند. آوارگان در اردوگاه ها، رنج های زیادی را متحمل شدند. ممکن است این پرونده در آینده ابعاد امنیتی پیدا کند. شرایط معیشتی و انسانی آوارگان در اردوگاه ها دشوار است. بعضی شهرها هنوز شرایط مناسب را برای بازگشت آوارگان ندارد. اگر این آوارگان رها شوند و توجه بین المللی به آنها صورت نگیرد، نگران آن هستیم که این اردوگاه ها به فضای مناسبی برای پدیدار شدن مجدد اندیشه های افراطی تبدیل شوند. باید به سرعت به این پرونده رسیدگی کرد.

خبرگزاری صداوسیما

پربیننده ترین خبرها