محبوبیت ترامپ به پایین ترین حد در سال ۲۰۱۹ رسید

محبوبیت ترامپ به پایین ترین حد در سال ۲۰۱۹ رسید
شنبه 31 فروردين 1398 - 04:51

بعد از انتشار کامل و عمومی گزارش مولر از تحقیقات حول ارتباط تیم انتخاباتی رئیس جمهور آمریکا با روسیه، محبوبیت ترامپ به پایین‌ترین حد خود در سال ۲۰۱۹ رسید.

العالم-آمریکا

انتشار گزارش «رابرت مولر» بازرس ویژه تحقیقات درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا باعث کاهش محبوبیت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور در سال جاری میلادی شد.

طبق نتایج نظرسنجی جامعی که موسسه افکارسنجی «ایپوس» با همکاری خبرگزاری «رویترز» انجام داده، محبوبیت ترامپ در سال ۲۰۱۹ بعد از انتشار گزارش مولر، به میزان ۳ درصد افت داشته و به رقم فقط ۳۷ درصد رسیده است.

این نظرسنجی که از روز پنجشنبه تا جمعه انجام شده، اولین تحقیق در سراسر ایالات متحده برای سنجش واکنش افکار عمومی آمریکایی‌ها به انتشار گزارش ۴۴۸ صفحه‌ای مولر درباره تبانی تیم انتخاباتی ترامپ با روس‌ها است.

بر این اساس، هم‌اکنون فقط ۳۷ درصد از آمریکایی‌های بالغ نحوه اداره کشور در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ را تایید می‌کنند که ۳ درصد از رقم پیشین در ماه آوریل (۴۰ درصد) کمتر است.

در این نظرسنجی، ۵۰ درصد از شرکت‌کنندگان اعتقاد داشتند شخص ترامپ یا فرد دیگری از تیم انتخاباتی وی با روسیه همکاری کرده تا در نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا تاثیر بگذارند و ۵۸ درصد نیز با این نظریه که ترامپ مانع روند تحقیقات و اجرای عدالت شده، موافقت کردند.

همچنین ۴۰ درصد آمریکایی‌ها خواستار استیضاح ترامپ شدند. ۷۰ درصد از پاسخ‌دهندگان نیز گفتند مطالعه گزارش مولر چیز جدیدی درباره ترامپ یا روابط با روسیه به آنها ارائه نکرده و نظرشان تغییری نداشته است.

البته نتایج این نظرسنجی با تفکیک دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه نوسان بیشتری دارد. تحقیق مذکور روی ۱۰۰۵ فرد بالغ آمریکایی و با بازده مورد قبول (ضریب دقت) ۴ درصد انجام شده است.

بامداد دوشنبه پنجم فروردین بود که «ویلیام بار» وزیر دادگستری و دادستان کل آمریکا خلاصه‌ای ۴ صفحه‌ای از گزارش مبسوط مولر به کنگره ایالات متحده ارسال کرد که در آن تاکید شده بود هیچ مدرکی دال بر تبانی و ارتباط آگاهانه تیم انتخاباتی ترامپ با روسیه نیافته و مدارک کافی برای اعلام جرم علیه وی وجود ندارد.

بعد از کشمکش‌های طولانی درباره تحقیقات مولر در خصوص ادعای دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ و تبانی کارزار انتخاباتی ترامپ با مسکو، روز شنبه ۳ فروردین بود که این تحقیقات کامل و گزارش نهایی آن به دادستان کل تحویل داده شد.

تحقیقات مولر که از حدود دو سال پیش آغاز شده بود، حدود ۲۵ میلیون دلار خرج روی دست دولت آمریکا گذاشته و در جریان آن ۱۹ وکیل، ۴۰ مامور ویژه و تحلیلگر اف‌بی‌آی حضور داشتند. مولر همچنین در جریان تحقیقات خود حدود ۲۸۰۰ احضاریه، ۵۰۰ حکم بازرسی و ۱۳ درخواست ارائه مدرک از دولت‌های خارجی صادر کرده بود. از ۵۰۰ نفر نیز مصاحبه حضوری به‌ عمل آمد.

پربیننده ترین خبرها