درخواست اعتبار 100 میلیارد ریالی سازمان مدیریت بحران برای مبارزه با ملخ های مهاجم/ تعلل وزارت جهاد کشاورزی درجذب منابع مبارزه با ملخ های مهاجم شبه جزیره عربستان

درخواست اعتبار 100 میلیارد ریالی سازمان مدیریت بحران برای مبارزه با ملخ های مهاجم/ تعلل وزارت جهاد کشاورزی درجذب منابع مبارزه با ملخ های مهاجم شبه جزیره عربستان
شنبه 31 فروردين 1398 - 11:47

سازمان مدیریت بحران در واکنش به خبری مبنی بر «بی‌توجهی وزیر کشور به درخواست‌ «محمود حجتی» برای مبارزه با ملخ‌های مهاجم اعلام کرده که این سازمان بلافاصله 100میلیارد ریال پیشنهاد تامین اعتبار برای این مساله کرده است اما وزارت جهاد کشاورزی در زمینه پیگیری تخصیص این اعتبارات تعلل کرده است.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

بنابر خبرهای دریافتی، فائو نسبت به کشورها درباره ملخ صحرائی که اکنون مهمان 6 استان جنوبی کشور ما هستند، هشدار داده و اعلام کرده که ملخ‌های صحرایی آفت بزرگی برای کشاورزی است و می‌تواند امنیت غذایی کشورها را به خطر بیندازد.

بنابر این گزارش، دسته‌های چند صد میلیونی ملخ های پرنده با پرواز از شبه جزیره عربستان به جنوب ایران به ویژه به استان هرمزگان آمده اند؛ مسئولان سازمان حفظ نباتات در تلاش‌اند تا از ورود آنها به اراضی و باغات کشاورزان جلوگیری کنند.

در همین حال پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور کشور اعلام کرد، در پی درج برخی خبرها با عنوان «بی‌توجهی وزیر کشور و سازمان مدیریت بحران به درخواست‌ وزیر جهاد کشاورزی برای مبارزه با ملخ‌های مهاجم»، سازمان مدیریت بحران مطالبی را تحت عنوان آگاهی رسانه ها و تنویر افکار عمومی منتشر کرده است.
سازمان مدیریت بحران کشور توضیح داد: با وجود منابع اختصاصی سازمان حفظ نباتات برای انجام وظایف محوله در بودجه سالیانه، سازمان مدیریت بحران کشور بلافاصله پس از درخواست وزارت جهاد کشاورزی در اسفندماه سال 97، مبلغ 100 میلیارد ریال پیشنهاد تامین اعتبار کرده است که سازمان حفظ نباتات مراحل تخصیص را می بایست از سازمان برنامه و بودجه پیگیری می کرد.
سازمان مدیریت بحران کشور یادآور شد: بر اساس قانون، این سازمان در امر آمادگی، پیشگیری، مقابله و بازسازی آسیب دیده از حوادث طبیعی سیاست گذار و پشتیبان دستگاه های اجرایی است و بنابر ضرورت و درخواست آنها از اعتبارات ماده ١٠ و ١٢ بودجه سالیانه برای آنها درخواست اعتبار می کند.
سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: با توجه به درخواست وزیر جهاد کشاورزی از وزارت کشور و این سازمان مبنی بر هجوم ملخ های صحرایی به اراضی استان های جنوبی کشور درخواست تامین اعتبار به مبلغ ١٠٠ میلیارد ریال از سوی وزیر کشور و قائم مقام رییس شورای عالی مدیریت بحران کشور به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال شد.
این سازمان افزود: وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات به طور اخص مسئول پیگیری و تخصیص اعتبار یاد شده تا حصول نتیجه مطلوب بودند که ظاهرا این مهم مغفول مانده است.
سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: همچنین در سنوات اخیر مبلغ 10 میلیارد ریال به منظور راه اندازی طرح پایش مبارزه با آفات و بیماری های گیاهی و مبلغ 300 میلیارد ریال نیز از محل مواد 10 و 12 قانون بودجه نیز به منظور امحاء سموم در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات قرار گرفت.
سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد: نکته قابل تامل این است که مبلغ ١٠٠ میلیارد ریال در برابر بودجه عمرانی حدود ٢٤ هزار میلیاردی وزارت جهاد کشاورزی در سال ٩٧ مبلغ ناچیزی است که البته اهمال و عدم پیگیری تخصیص آن مستمسکی برای شانه خالی کردن از مسئولیت و انداختن مشکلات احتمالی به گردن سایر دستگاه ها شده است.

پربیننده ترین خبرها