تحرکات جدید واشنگتن علیه ملت ایران/ پمپئو اقدام آمریکا برای به صفر رساندن فروش نفت ایران را اعلام کرد/ عربستان و امارات تعهد داده اند احتیاجات بازار نفت را تامین کنند

تحرکات جدید واشنگتن علیه ملت ایران/ پمپئو اقدام آمریکا برای به صفر رساندن فروش نفت ایران را اعلام کرد/ عربستان و امارات تعهد داده اند احتیاجات بازار نفت را تامین کنند
دوشنبه 2 ارديبهشت 1398 - 17:29

وزیر خارجه آمریکا با وجود نگرانی جامعه جهانی ازاختلال در بازار نفت، همچون گذشته دراقدامی یکجانبه و در دشمنی دیرینه با جمهوری اسلامی، اقدامات جدید علیه مردم ایران ولغو معافیت ها علیه کشورهای خریدار نفت ایران را اعلام کرد.

العالم ـ آمریکا

مایک پمپئو روز دوشنبه در نشست خبری در آستانه نخستین سال خروج غیر قانونی آمریکا از توافق بین المللی برجام که تاییدیه شورای امنیت سازمان ملل متحد را هم با خود دارد، در باره سیاست به صفر رساندن فروش نفت ایران و قطع درآمد یک کشور و فشار بر مردم، تصمیم جدید را اعلام کرد.

وی با بیان این که واشنگتن حدود یکسال قبل پس از خروج از برجام فشار حداکثری علیه ایران را طراحی کرده است، بار دیگر با تکرار ادعای قبلی خود ایران را به تامین مالی برای بی ثباتی خاورمیانه متهم کرد.

پمپئو، منبع اصلی درآمد ایران را پول نفت عنوان کرد و افزود: حدود 40 درصد درآمد ایران را فروش نفت تشکیل می دهد.
وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: پیشتر مجوزهایی برای معافیت از تحریم ها به چند کشور دادیم. امروز اعلام می کنم هیچ معافیتی وچود نخواهد داشت و در تمامی طیف ها به صفر می رسانیم.

پمپئو در حالی که پیش از این بر تاثیر تحریم ها بر مردم ایران اعتراف کرده است، بار دیگر از به صفر رساندن صادرات نفت ایران سخن گفته و در عین حال مدعی شده که می خواهیم مردم ایران بدانند در کنارشان هستیم و اجازه نمی دهیم "سرکوبگران آرام بگیرند". وی همچنین ابراز امیدواری کرده که شهروندان ایرانی زندگی بهتری داشته باشند.

پمپئو در واکنش به انتصاب سردار سلامی به سمت فرماندهی کل سپاه نیز خاطرنشان کرد، درباره انتصاب جدید در سپاه پاسداران نظری ندارم؛ درباره اینکه او را تندرو توصیف می‌کنید باید بگویم واقعیت این است برای هر مسئول ایرانی- اعم از ظریف و روحانی- که ماهیت بنیادین این رژیم را پذیرفته‌اند این نوع تمایز قائل‌شدن‌ها اهمیتی ندارند.
در اثنای این کنفرانس خبری خبرنگاری از وزیر خارجه آمریکا پرسید: هدف این است که ایران به میز مذاکره بازگردد آیا علاقه ای به مذاکره مجدد درباره برجام دارید یا فشار می آورید تا ایران رفتار خود را تغییر دهد. نظر شما درباره گروه های مخالف ایران چیست؟ که افزود: ما هوادار مردم ایران هستیم نه هوادار یک گروه خاص در خارج از ایران همچون مجاهدین خلق (منافقینن). این سیاست دولت آمریکا است.
پمپئو درباره اهداف فشار حداکثری علیه ایران هم گفت که اگر رهبران ایران حمله کنند، آمریکا پاسخ جدی خواهد داد. بنابراین برای حفظ منافع آمریکا به شیوه ای درست پاسخ خواهیم داد. ما 12 شرط مطرح کرده ایم، اگر انجام شود می توانند به میز مذاکره بیایند.
وی مدعی ایجاد ائتلاف بزرگ علیه ایران شد و ادامه داد: اسرائیل و برخی کشورهای عربی به ما پیوسته اند. کشورهای اروپایی هم در این باره با ما همراهی خواهند کرد.
خبرنگار پرسید با این کارزار فشار حداکثری آیا تغییری در رفتار ایران مشاهده کرده اید؟ که پاسخ داد: ما ایران را رصد کرده ایم و بر اساس کارزار فشار حداکثری ما، رفتار آنها محدود شده است. تمام اقداماتی که کرده ایم ادامه خواهد یافت. اینها برای مردم ایران است تا به آمال خود دست یابند.
پمپئو درباره فرمانده جدید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم گفت: همه مقامات ایران از جمله رئیس جمهوری روحانی و وزیر خارجه ظریف اینگونه هستند. وقتی از سلیمانی در عراق، حزب الله، حماس حمایت می کنند، همه اینها علیه آمریکا است.

وی درخصوص کمبود عرضه نفت در بازار درصورت قطع صادرات نفت ایران نیز خاطرنشان کرد که عربستان، امارات و آمریکا آماده پاسخگویی به نیاز کشورها برای فراهم کردن نیاز نفت هستند. عربستان و امارات تعهدات لازم را درخصوص فراهم کردن احتیاجات بازار نفت را داده اند.

پمپئو در ادامه به ایران درخصوص رفتار خود در دنیا هشدار داده و گفته است، هدف از تحریم ها علیه ایران این است که این کشور رفتار خود را اصلاح کند.

وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که ایران از تلاش های قاسم سلیمانی در عراق، حزب الله در لبنان و حماس در فلسطین حمایت می کند و این مخالف منافع آمریکا است.

رییس جمهور آمریکا اردیبهشت ماه سال گذشته به طور یکجانبه از برجام خارج شد و پس از آن طی دو مرحله تحریم هایی را که طبق این توافق برداشته شده بود، بازگرداند.

واشنگتن مدعی شده بود که قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند اما درماه نوامبر سال گذشته مجبور شد هشت کشور چین، هند،ژاپن، کره جنوبی، تایوان، ترکیه، ایتالیا ویونان را دو بار به مدت 6 ماه ازتحریم های نفتی علیه ایران معاف کند. حال اعلام کرده این معافیت ها را که دوم ماه مه ( 12 اردیبهشت) به پایان می رسد، دیگر تمدید نخواهد کرد.
در همین حال رویترز گزارش داد، احتمال اقدام واشنگتن در پایان دادن به معافیت های تحریمی خریداران نفت ایران موجب شد تا بهای نفت خام امروز در بازارهای جهانی 3 درصد افزایش یافته و به بیش از 74 دلار برسد که بیشترین افزایش بهای نفت خام در سال 2019 می باشد.
چین هم مخالفت خود را در باره عدم تمدید معافیت تحریم‌های ایران از سوی آمریکا اعلام کرد و سخنگوی وزارت خارجه این کشور گفت که کشورش با تحریم‌های یک‌جانبه واشنگتن علیه تهران مخالف است و از منافع شرکت های خود دفاع خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها