رئیس جمهور سریلانکا مقامات امنیتی را برکنار می کند

رئیس جمهور سریلانکا مقامات امنیتی را برکنار می کند
پنج‌شنبه 5 ارديبهشت 1398 - 15:01

رئیس‌جمهور سریلانکا در پی حوادث خونین اخیر و بمب‌گذاری مرگبار در این کشور، از دو مقام ارشد امنیتی خواست استعفا کنند.

العالم - آسیا

«ماتریپالا سیریسِنا»، رئیس جمهور سریلانکا خواستار استعفای وزیر دفاع شد.

ماتریپالا در پی بمب‌گذاری اخیر در این کشور که به جان‌باختن ۳۵۹ و زخمی‌شدن بیش از ۵۰۰ نفر منجر شد، از وزیر دفاع و رئیس‌ پلیس این کشور خواست به دلیل ناتوانی در جلوگیری از این حملات، از سمت‌هایشان فورا استعفا کنند.

به نوشته نشریه «دیلی میرر» چاپ سریلانکا، سیریسنا روز گذشته با «هماسیری فرناندو» وزیر دفاع این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده و درخواست خود را به اطلاع فرناندو و «پوجیت جایاسوندارا»، رئیس پلیس سریلانکا رسانده است.

رئیس جمهور سریلانکا سه‌شنبه شب و در اولین نطق تلویزیونی خود پس از حوادث مرگبار یکشنبه، اعلام کرد تغییرات گسترده در دستگاه‌های امنیتی این کشور محتمل است.

سیریسنا با این وجود، اتهام‌های برخی شخصیت های این کشور را که پیشتر درباره حملات احتمالی تروریستی در سریلانکا توسط سرویس‌های اطلاعاتی خارجی و یا آژانس‌های اطلاعاتی داخلی مطلع شده بود، رد کرد.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه گزارش داد، افسران اطلاعاتی هند، دو ساعت قبل از حمله اول با افسران اطلاعاتی سریلانکا تماس برقرار کرده بودند تا در خصوص یک تهدید خاص علیه کلیساها هشدار دهند.

رئیس‌جمهور سیلانکا در این باره گفت: «اینکه چرا پلیس بر اساس اطلاعات رسیده، اقدامی نکرده، سوالی مهم است. می‌خواهم بگویم که من هم درباره حملات مطلع نشدم. اگر مطلع شده بودم، فورا اقدام می‌کردم».

گروهک تروریستی «داعش» دو روز بعد از حادثه، روز سه‌شنبه مسئولیت حملات به چند کلیسا و هتل در سریلانکا را برعهده گرفت. با این حال، این گروهک، شواهدی در این رابطه ارائه نکرده است.

وزیر کشور سریلانکا در امور دفاعی پیشتر اعلام کرده بود، نقصان امنیتی در پس سلسله‌ انفجارهای این کشور قرار داشته است. به گفته این مقام امنیتی، تحقیقات در این باره ادامه دارد و احتمال می‌رود شمار افراد بیشتری در ارتباط با حوادث اخیر بازداشت شوند. تا کنون ۶۰ نفر در این ارتباط بازداشت شده‌اند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها