دوازدهمین دور از مذاکرات صلح سوریه به میزبانی قزاقستان آغاز شد/ مذاکرات دوجانبه هیئت ایرانی و روسی

دوازدهمین دور از مذاکرات صلح سوریه به میزبانی قزاقستان آغاز شد/ مذاکرات دوجانبه هیئت ایرانی و روسی
پنج‌شنبه 5 ارديبهشت 1398 - 16:28

دوازدهمین دور از مذاکرات صلح سوریه (آستانه) از امروز پنجشنبه در شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان در حال برگزاری است.

العالم - سوریه

دوازدهمین دور از مذاکرات صلح سوریه (روند آستانه) از امروز پنجشنبه (پنجم اردیبهشت ماه) در شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان آغاز شد و تا فردا نیز در این شهر ادامه دارد.

در این مذاکرات مذاکره کنندگان ارشد سه کشور ضامن روند آستانه (ایران، روسیه و ترکیه) «علی‌اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر خارجه ایران در امور ویژه سیاسی (خاجی اخیرا به جای جابری‌انصاری عهده‌دار این سمت شده است)، «الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه در امور سوریه و «سدات اونال» معاون وزیر خارجه ترکیه حضور دارند.

«علی اصغر خاجی» مذاکره کننده ایران نسبت به موفقیت روند آستانه و نقش تقویت همکاری‌های روسیه و ایران برای تحقق آن ابراز اطمینان کرد و گفت: هدف مشترک تضمین امنیت و صلح و ثبات در سوریه است.

امروز هیأت‌های ایران و روسیه به صورت دوجانبه به رایزنی پرداختند.

خاجی همچنین در دیدار با لاورنتیف نسبت به تداوم همکاری‌های خوب بین ایران و روسیه که در بحران سوریه شروع شد و افزایش این همکاری ابراز امیدواری کرد.

هیأت سوریه به ریاست بشار جعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل و رئیس هیأت سوری در این مذاکرات نیز امروز با هیأت ایرانی دیدار کرد.

خاجی در این دیدار گفت: روند آستانه اقدام مثبتی است و توانسته نقش و تاثیرات بسیار ایجابی را در روند تحولات سوریه ایجاد کند.تاکنون آقای جابری‌انصاری که از دیپلمات‌های برجسته وزارت خارجه است این مسئولیت را برعهده داشت.

وی با اشاره به سفر اخیر ظریف به دمشق که او نیز وزیر خارجه را همراهی می‌کرد، عنوان کرد: در این سفر راجع به مسائل مختلف صحبت شد و بحث اجلاس آستانه هم مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

به گزارش فارس، یازدهمین دور نشست‌های صلح سوریه هفتم و هشتم آذر ماه در پایتخت قزاقستان برگزار و در پایان نیز بیانیه‌ای صادر شد و طرفین حاضر توافق کردند که نشست بعدی بین المللی سوریه را در اوایل فوریه 2019 در پایتخت قزاقستان برگزار کنند که البته به تاخیر افتاد و از امروز این مذاکرات در شهر نورسلطان در حال برگزاری است.

دهمین دور مذاکرات بین‌المللی صلح سوریه (روند آستانه) نیمه اول مرداد ماه 1397 با حضور مذاکره کنندگان ارشد ایران، روسیه و ترکیه (سه کشور ضامن روند آستانه) و استفان دی‌میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در شهر ساحلی سوچی در روسیه برگزار شد.

پربیننده ترین خبرها