واکنش کمیسیون آزادی مذهبی آمریکا به اعدام های اخیر در عربستان

واکنش کمیسیون آزادی مذهبی آمریکا به اعدام های اخیر در عربستان
شنبه 7 ارديبهشت 1398 - 18:26

به دنبال اعدام 37 تن در عربستان سعودی که بیشتر آنها شیعه بودند، کمیسیون بین المللی آزادی مذهبی آمریکا ، خواستار واکنش رسمی واشنگتن نسبت به نقض آزادی های مذهبی، حقوق بشر و سرکوب ها در عربستان سعودی شد.

العالم - آمریکا

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ این کمیسیون که اعضای آن توسط رئیس جمهوری ایالات متحده و نمایندگان کنگره منصوب می شوند و نقش مشورتی دارد، در بیانیهای از وزارت امور خارجه این کشور خواست به معافیت عربستان سعودی از انتقاد و مجازات پایان دهد.

وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالانه به کنگره، عربستان سعودی را به علت نقض آزادی مذهبی در میان کشورهای موجب نگرانی ویژه قرار داد که به صورت معمول واشنگتن را ملزم به اجرای اقدامات تنبیهی مانند اعمال تحریمهای اقتصادی علیه ریاض می کند ؛ اما وزیران امور خارجه آمریکا، به بهانه منافع امنیت ملی، همه ساله ریاض را از مجازات معاف کرده اند.

تنزین دوریه رئیس این کمیسیون همزمان با درخواست پایان معافیت ریاض از مجازات های واشنگتن، در بیانیه ای اعدام شماری از پیروان اقلیت شیعه این کشور را بر اساس هویت مذهبی و فعالیت صلح آمیز، نه تنها تکان دهنده بلکه به صورت مسلم با مواضع رسمی دولت آمریکا درباره تلاش برای حرکت به سوی نوین سازی بیشتر و بهبود شرایط آزادی های مذهبی، متناقض دانست.

به گفته گروه های حقوق بشری، تقریبا نیمی از شهروندان سعودی که سه شنبه گذشته به روش گردن زدن اعدام شدند، شیعه مذهب بوده اند و رئیس نهاد حقوق بشری سازمان ملل متحد نیز گفته است که دستکم سه تن از محکومان در هنگام اجرای حکم به سن قانونی نرسیده بودند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به خریدهای عمده تسلیحاتی ریاض و دشمنی ورزی آن با ایران که رقیب ایالات متحده به شمار می رود، متعهد به حفظ روابط نزدیک با عربستان سعودی شده است.

با اینکه ترامپ در باره این اعدام ها هیچگونه اظهارنظری نکرده، اما وزارت امور خارجه ایالات متحده از عربستان سعودی و همه دولت ها، خواهان محترم شمردن آزادی دین و مذهب شده است.

شبکه آمریکایی سی ان ان نیز در گزارشی درباره گردن زدن 37 نفر در عربستان گفت روند دادرسی این اعدام شدگان بسیار ناعادلانه و اقرارنامه‌های آنان ساختگی بوده و زیر شکنجه های شدید صورت گرفته و ثبت شده است.

در حالی که ریاض مدعی است که اعدام شدگان به جرم خود اعتراف کرده اند، اما اسناد دادگاهی اعدامی ها در شهر « الشرقیه»، « القصیم»، «ریاض»، «عسیر»، «مدینه» و «مکه» نشان می دهد که قربانیان به احکام قضایی خود معترض بوده و بارها به دادگاه اعلام کرده اند که بخشی از اعتراف ها تحت فشار و شکنجه بوده است.

سی ان ان با اشاره به سن کم برخی اعدام شدگان در هنگام دستگیری، اعدام ها را بسیار ناعادلانه و نامتعارف خوانده است.

وزارت کشور عربستان روز سه شنبه (2 اردیبهشت 98) در بیانیه ای با این ادعا که افراد اعدام شده افکار تروریستی داشته و باندهای تروریستی را با هدف ایجاد فساد، ناامنی و هرج و مرج ایجاد کردند تا آنچه را که فتنه آفرینی و ضربه زدن به امنیت اجتماعی خوانده شده، گسترش دهند، اعلام کرد حکم اعدام آنها پس از تایید محکومیت به اتهام اقدامات تروریستی، اجرا شده است.

اعدام‌های اخیر در شهرهای مکه، مدینه و ریاض و همچنین در استان عمدتاً سنی قصیم و در استان شرقیه محل سکونت اقلیت شیعه این کشور، انجام‌ شده است.

طبق گزارش سازمان عفو بین‌الملل، در سال 2018 در عربستان سعودی 149 نفر اعدام شدند. عربستان سعودی تنها کشور در جهان است که احکام مرگ را با گردن زدن اجرا می‌کند.
در کنار اعتراض فعالان رسانه ای و گروه های طرفدار حقوق بشر، وزیر امور خارجه کشورمان نیز به این اعدام ها واکنش نشان داد.
محمد جواد ظریف عصر همان روز در یادداشت توئیتری خود نوشت: پس از چشم پوشی از قطعه قطعه کردن یک روزنامه نگار، وقتی که عربستان سعودی 37 مرد را در یک روز گردن می زند هیچ نجوایی از دولت ترامپ شنیده نمی شود حتی وقتی که یکی را 2 روز پس از عید پاک مصلوب می کند.

وی تصریح کرد: عضویت در 'تیم ب' شامل بولتون، بن سلمان، بن زاید و بی بی- به هر جنایتی مصونیت می دهد.

مردم عربستان طی سال‌های اخیر بارها در اعتراض به اقدامات سرکوبگرانه رژیم سعودی و کشتار ده‌ها معترض در شهرهای مختلف تظاهرات کرده‌اند، اما هر بار با سرکوب شدیدتر نظامیان آل‌سعود مواجه شدند.

دولت سعودی هر ساله شمار زیادی از مخالفان آل‌سعود را با هدف مقابله با آزادی بیان و به بهانه مبارزه با تروریسم به مجازات های سنگین و اعدام محکوم می‌کند.

شیخ نمر باقر النمر روحانی عالیقدر شیعیان عربستان یکی از برجسته‌ترین زندانیان سیاسی این کشور محسوب می‌شد که در سال 1393 به اتهام انتقاد از آل‌سعود و اقدام علیه امنیت ملی این کشور اعدام شد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها