جانبداری ریاض از بحرین مقابل تنش دیپلماتیک با عراق

جانبداری ریاض از بحرین مقابل تنش دیپلماتیک با عراق
دوشنبه 9 ارديبهشت 1398 - 12:54

وزارت خارجه عربستان سعودی در موضوع تنش ایجاد شده میان عراق و بحرین، به طور کامل جانب بحرین را گرفت.

العالم - عربستان سعودی

یک مسئول بلندپایه وزارت خارجه عربستان سعودی دو روز پس از ایجاد تنش دیپلماتیک میان منامه و بغداد، اعلام کرد که ریاض «تهدید امنیت و ثبات بحرین» را نمی‌پذیرد.

این مقام سعودی در گفت و‌گو با خبرگزاری رسمی عربستان (واس) گفت: «هرگونه دخالت در امور بحرین و هر آن‌چه امنیت و ثبات این کشور را تهدید کند، رد می‌کنیم». عربستان سعودی همچنین خواستار برقراری روابط بحرین و عراق بر مبنای احترام متقابل است و دو کشور را برادر یکدیگر دانست.

موضع جانبدارانه عربستان سعودی به نفع بحرین، در حالی است که دولت ریاض پس از دهه‌ها تلاش دارد خود را به عراق نزدیک کند و در جریان سفر چندی پیش عادل عبدالمهدی به عربستان، دو کشور سیزده قرارداد تفاهم امضاء کردند و از سویی نیز سعودی‌ها تلاش دارند، بخشی از بازار عراق را در اختیار بگیرند.

وزارت خارجه امارات عربی متحده نیز روز گذشته (یکشنبه) از واکنش عراق به بحرین ابراز نگرانی کرد و گفت که با «نگرانی» و «اضطراب» بیانیه‌های دولت عراق علیه بحرین را دنبال می‌کند.

اما در مقابل، سخنگوی وزارت خارجه ایران شب گذشته با صدور بیانیه‌ای خواستار احترام به شخصیت‌ها و چهره‌های دینی و سیاسی عراق شد و تأکید کرد که وزیر خارجه بحرین درکی از شرایط عراق ندارد.

تنش در روابط بحرین و عراق که بتدریج ابعاد منطقه‌ای به خود گرفته، زمانی رخ داد که «مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر در عراق روز شنبه کناره‌گیری حاکم بحرین را خواستار شد.

وزارت خارجه بحرین نیز بیانیه مقتدی صدر را «توهین غیر قابل قبول به پادشاهی بحرین و نقض قوانین بین‌المللی» دانست.

پس از آن «خالد بن احمد» وزیر خارجه بحرین نیز در توییتر واکنش نشان داد و مقتدی را «احمق سلطه‌جو» توصیف کرد و از او خواست به جای اشاره به بحرین، انگشت اشاره را به سوی ایران بگیرد.

توهین وزیر خارجه بحرین اما با واکنش شدید شخصیت‌های عراقی و همچنین طرفداران مقتدی صدر مواجه شده و وزارت خارجه عراق نیز سفیر بحرین را فراخواند. روز گذشته نیز محوطه روبه روی سفارت بحرین در بغداد و کنسولگری این کشور در نجف اشرف شاهد تظاهرات طرفداران مقتدی صدر بود.

پربیننده ترین خبرها