لاوروف هفته آینده در مسکو میزبان ظریف است

لاوروف هفته آینده در مسکو میزبان ظریف است
سه شنبه 10 ارديبهشت 1398 - 20:29

وزارت امور خارجه روسیه از دیدار وزرای امور خارجه ایران و روسیه در مسکو در تاریخ 18 اردیبهشت خبر داد.

العالم - اروپا

وزارت خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز ۸ می ( ۱۸ اردیبهشت) در مسکو دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، وزارت خارجه روسیه درباره جزئیات این دیدار بیانیه‌ای منتشر نکرده است و صرفا در پاسخ به سوالی از جانب خبرنگار این خبرگزاری روس اشاره کرد: «چنین دیداری انتظار می‌رود که در تاریخ 8 می برگزار شود».

وزرای خارجه ایران و روسیه به طور مداوم دیدارهایی را برگزار می‌کنند. ظریف و لاوروف هفته گذشته نیز تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کرده و درباره مسائل مربوط به همکاری‌های دوجانبه و برنامه زمانی تماس‌های آتی گفت‌وگو کردند.

دو طرف همچنین در این تماس تلفنی درباره مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای و از جمله پیشبرد فرایند صلح در سوریه در چارچوب دوازدهمین نشست بین‌المللی آستانه نیز بحث و تبادل نظر کرده‌اند. گفت‌وگو درباره «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) از جمله دیگر مسائلی بوده که در تماس تلفنی وزرای خارجه دو کشور مطرح شده است.

انتظار می‌رود دستور کار نشست آتی میان وزرای خارجه ایران و روسیه در مسکو که هفته آینده برگزار می‌شود، شامل مسائل مربوط به تحولات سوریه و همچنین تحولات پیرامون توافق هسته‌ای ایران و خروج یکجانبه آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران باشد.

توافق هسته‌ای ایران (برجام) در سال ۲۰۱۵ میلادی میان کشورهای گروه ۱+۵ (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) و ایران به امضا رسید و از چند ماه پس از آن اجرایی شد اما «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که حتی در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی بدگویی‌ها درباره این توافق را آغاز کرده بود، سرانجام در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ (ماه مه سال ۲۰۱۸ میلادی) رسما واشنگتن را از این توافق خارج کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها