واکنش‌هاي جالب به اظهارات عالم وهابي درباره حجاب

سه شنبه 5 مرداد 1389 - 07:52

حمله شديد شيخ عبدالرحمن البراک از علماي وهابي عربستان به روزنامه‌نگاران و توصيف آنها به عنوان «سربازان شياطين» در پاسخ به سؤال زني مبني بر برنداشتن نقاب از چهره و آشکار کردن صورت و گردنش در محافل زنانه اعم از عروسي‌ها، مدارس و غيره باعث واکنش‌هاي متعددي شده است. شيخ عبدالرحمن البراک چهار روز پيش در جريان تدريس احکام شرعي در رياض درباره جايز بودن آشکار کردن موها، گردن و صورت زنان در جمع‌هاي زنانه به سؤال زني دراين باره پاسخ گفت. وي که استاد سابق عقيده دانشگاه اسلامي امام محمد بن سعود است دراين باره گفت: « روزنامه‌نگاران از اينکه زنان صورتشان را بپوشانند خوششان نمي‌آيند.»

حمله شديد شيخ عبدالرحمن البراک از علماي وهابي عربستان به روزنامه‌نگاران و توصيف آنها به عنوان «سربازان شياطين» در پاسخ به سؤال زني مبني بر برنداشتن نقاب از چهره و آشکار کردن صورت و گردنش در محافل زنانه اعم از عروسي‌ها، مدارس و غيره باعث واکنش‌هاي متعددي شده است. شيخ عبدالرحمن البراک چهار روز پيش در جريان تدريس احکام شرعي در رياض درباره جايز بودن آشکار کردن موها، گردن و صورت زنان در جمع‌هاي زنانه به سؤال زني دراين باره پاسخ گفت. وي که استاد سابق عقيده دانشگاه اسلامي امام محمد بن سعود است دراين باره گفت: « روزنامه‌نگاران از اينکه زنان صورتشان را بپوشانند خوششان نمي‌آيند.» وي همچنين زن سوال کننده را به پوشاندن دائمي صورت و گردن حتي در محافل زنانه از قبيل عروسي‌ها و مدارس سفارش کرد و آشکار ساختن اين قسمت از بدن را يکي از راه‌هاي نفوذ شيطان دانست و افزود: «چنانچه در مدارس قانون و پوشش کامل حاکم نباشد اين امر موجبات هتک حرمت آنها را فراهم مي کند.» شيخ البراک برداشتن نقاب و آشکار کردن موها را فقط در حضور زنان فاميل و برخي محافل خصوصي جايز مي‌داند. شماره امروز روزنامه الحيات چاپ لندن برخي از واکنش‌ها درباره اين اظهار نظر البراک مبني بر توصيف روزنامه‌نگاران به عنوان سربازان شيطان را منتشر کرده است. به نوشته اين روزنامه شيخ عيسي الغيث قاضي دادگاه جنايي رياض اظهارات البراک را محکوم کرد و گفت : « نبايد همديگر را متهم و مردم را عليه يکديگر تحرک کنيم. بلکه حتي در صورت داشتن اختلاف نظر با ديگران بايد همواره نسبت به آنها حسن نيت داشت؛ البته به شرطي که آراي مذکور قابليت وجود اختلاف نظر را داشته و درباره آنها آراي فقهي مختلفي ترجيح داده شده باشد.» وي همچنين اظهار داشت: «بسياري از روزنامه نگاران وظايف شرعي و ديني بزرگي را انجام مي‌دهند و بسياري از تلاشهاي آنها به عنوان امر به معروف و نهي از منکر به شمار مي‌آيند.» در ادامه اظهارات اين عالم سعودي که نشان از وجود شکاف گسترده ميان مفتي‌هاي وابسته به خاندان آ‌ل‌سعود دارد؛ آمده است: « نبايد فقط به برخي از اشکال امر به معروف و نهي از منکر عمل کرد و بقيه اشکال آنها را به فراموشي سپرد.» لازم به يادآوري است شيخ عبدالرحمن البراک در حلقه درسش نيز چنين گفته بود: «من به خواهران نيکوکار توصيه مي‌کنم دربرابر اين عادت مقاومت کنند و به مخالفت با آن برخيزند و خود را به پوشيدن نقاب حتي در عروسي ها و مدارس عادت دهند. در صورتي که آنها چنين کنند روزنامه‌نگاراني که سربازان شيطانند چاره‌اي جز تبليغات مذکور ندارند و پوشيدن نقاب توسط زنان موجب ناخشنودي آنهاست.» الغيث با اشاره به دوره اخير که برخي به راحتي ديگران را متهم و نام‌ها و عناوين مختلف را بر آنها القا مي‌کنند گفت: ما در اين دوره افرادي را مي‌بينيم که متهم کردن مخالفانشان به نفاق، بدعت گذاري، شهوت پرستي، شبهه افکني، فسق و چه بسا کفر را امري ساده مي‌انگارند و مورد طعن قرار دادن خواسته‌ها و اهدافي که فقط خداوند از آن آگاه است، طعن نسبت به افراد و شخصيت‌ها و اعمال ناشايست ديگر در مکان‌هاي مختلف به ويژه اينترنت بارها تکرار مي‌شود. وي همچنين بر ضرورت اقدام علما جهت توجيه، آگاه‌سازي و ارشاد اين افراد مبني بر خطرناک و حرام بودن روش مذکور و جايز نبودن اطلاق اين واژگان و هشدار نسبت به تبعات اين اعمال در دنيا و آخرت تأکيد کرد و افزود: «ما به افرادي نياز داريم که اين اتهام زنندگان به ديگران را امر به معروف و نهي از منکر کنند.» اين مفتي سعودي در ادامه اظهارات پاسخ‌گونه خود به شيخ البراک تأکيد کرد:« برداشتن نقاب و روسري و آشکار کردن صورت، موي سر و گردن در حضور زنان جايز است و هيچ دليلي مبني بر حرام بودن آن وجود ندارد.» وي در ادامه اظهار داشت: «هر کس خلاف اين نظر را بگويد بايد براي گفته‌اش دليل بياورد؛ اگر چه در همه حالت‌ها رأي هر فرد براي خودش و مقلداني که رأي او را قبول دارند الزام‌آور است و نه تنها به خاطر عدم پذيرش فتوايش نمي‌تواند ديگران را تقبيح يا عليه آراي ديگر تحريک و مردم را به دست برداشتن از آنها دعوت کند، بلکه حتي حق ندارد ديگران را ملزم به پذيرش آن فتوا کند. هر کس مي‌خواهد از اين فتوا پيروي کند حق تصميم گيري با خودش است، اما نمي‌تواند ديگران را وادار به پذيرش آن کند يا به علت پيروي از رأي ديگر آنها را تقبيح نمايد.» محمد عبداللطيف آل الشيخ نيز پس از انتشار اظهارات تند البراک در پاسخ به وي گفت: «اطلاق صفت سربازان شيطان بر روزنامه نگاران در چارچوب ايجاد محدوديت و تنگ‌نظري انجام مي‌شود. گويي اسلام و تسامح با يکديگر تناقض دارند.» وي در ادامه تاکيد کرد: «شيخ براک زماني مشهور و داراي جايگاه شد که تندروها او را به عنوان پيشواي خودشان انتخاب کردند در نتيجه او فتاوهايي صادر ک

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها