روزنامه قطری: ابوظبی برای ریاض تصمیم‌گیر شده است

روزنامه قطری: ابوظبی برای ریاض تصمیم‌گیر شده است
پنج‌شنبه 12 ارديبهشت 1398 - 11:53

یک روزنامه قطری، سکوت مداوم سران سعودی در برابر توهین‌های مکرر رئیس جمهور آمریکا و پاسخ توئیتری یک مقام اماراتی را گواه ضعف حکومت سعودی دانست.

العالم- آسیا

وب‌سایت روزنامه «الشرق» قطر در یادداشتی با عنوان «عربستان در وضعیت سکوت... تاختن مشاور ابوظبی به ترامپ در دفاع از عربستان» نوشت: هر بار رویدادهای مربوط به امور داخلی عربستان سعودی نشان می‌دهد که تصمیم رسمی در این کشور وابسته به مواضع ابوظبی است.

الشرق، واکنش‌های وزیر خارجه ایران به عربستان را «اهانت» هم توصیف کرد، و نوشت، «حتی در مورد توهین‌های بین‌المللی که عربستان سعودی اخیرا از سوی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و چندین بار از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، دریافت کرده، مقامات سعودی هیچ واکنشی نشان ندادند و در تازه ترین مورد ترامپ گرفتن میلیاردها دلار پول از عربستان را از دریافت اجاره بهای یک واحد آپارتمان در یکی از مناطق ارزان قیمت حومه شهر نیویورک راحت‌تر خواند».

الشرق افزود: وزارت خارجه عربستان در برابر همه این توهین‌ها سکوت اختیار کرده است، سکوتی که نشانه عجز و ناتوانی است، در حالی که ابوظبی پاسخ به ترامپ را عهده‌دار شده است و این نشانه ضعف خط قرمز حاکمیت ملی عربستان است که حالا حد و مرز آن مشخص نیست و ورود به آن جایزه شده است؛ این بار عبدالخالق عبدالله، مشاور [سابق] ولی‌عهد ابوظبی به توهین‌های ترامپ واکنش نشان داد تا شاید با کار خود اندک آبروی باقیمانده از خاندان سعودی را حفظ کند».

«ریاض هنوز هیچ واکنش رسمی به اظهارات اخیر ترامپ درباره عربستان نداده است، سخنانی که در آن رئیس جمهور آمریکا افتخار می‌کند توانسته است پول‌های هنگفتی را از سلمان بن عبدالعزیز، شاه سعودی از ساده‌ترین راه یعنی در ازای حفاظت از خاندان سعودی بگیرد».

الشرق نوشت: بدیهی است که عبدالخالق چیزی را در توئیتر نمی‌نویسد، مگر این که با دستورات عالیه، موافق و مطابق باشد و ممکن است این بار برای دفاع از عربستان سعودی در پاسخ به توهین‌های رئیس جمهور ایالات متحده، دستور گرفته باشد؛ عبدالخالق از طریق توئیتر پبامی را خطاب به ترامپ در دفاع از عربستان سعودی فرستاد و گفت که عربستان خودش می‌تواند از خودش دفاع کند و به پشتیبانی واشنگتن نیازی ندارد و جمع آوری 450 میلیارد دلار آسان نیست.

وی افزود: رئیس جمهور آمریکا درست گفته بود که پایتخت آمریکا پر از آدم‌های احمق است و آمریکایی‌ها یکی از همین احمق‌ها را انتخاب کرده‌اند که ما باید با آنها تعامل کنیم.

الشرق آورده است: البته تعجب آور نیست که عربستان از مقامات امارات برای پاسخ دادن به اتهامات ترامپ استفاده می‌کند، به جای اینکه وزارت امور خارجه آن موضعی رسمی نشان دهد تا بهترین شاهد این مدعا باشد که عربستان سعودی چیزی مناسب دیپلماسی و کار سیاسی برای دفاع از پادشاه و اطرافیانش و یا ولی‌عهد و یا حتی دفاع از امور داخلی خود را ندارد و به سکوت و حرف شنوی از اوامر ابوظبی و توصیه های آن عادت کرده است .

این روزنامه قطری در پایان آورده است: به نظر می‌رسد که در هر موقعیتی که عربستان سعودی در سکوت فرو می‌رود، امارات عربی متحده ابتکار عمل را برای واکنش در دست می‌گیرد. گویی ابوظبی نقش ریاض را کاهش داده و تصمیم‌گیرنده رسمی فعلی در عربستان سعودی است چیزی که در نظرات و پاسخ انور قرقاش وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه در هر موقعیتی که ارتباط دور یا نزدیکی با عربستان دارد، کاملا خود را نشان داده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها