ناکامی سنا در شکستن وتوی ترامپ برای حمایت از ائتلاف سعودی

ناکامی سنا در شکستن وتوی ترامپ برای حمایت از ائتلاف سعودی
پنج‌شنبه 12 ارديبهشت 1398 - 23:01

مجلس سنای آمریکا در رأی‌گیری روز پنجشنبه نتوانست آرای لازم را برای عبور از وتوی ترامپ علیه مصوبه‌ای که خواستار قطع حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی است، کسب کند.

العالم - آمریکا

مجلس سنای آمریکا نتوانست وتوی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا علیه یک مصوبه کنگره که خواستار قطع حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ یمن است را بشکند.

«دونالد ترامپ» ۲۸ فروردین‌ماه این مصوبه کنگره را وتو کرد. این قطعنامه، ۲۳ اسفند سال گذشته با ۵۴ رأی موافق و ۴۶ رأی مخالف در مجلس سنا و ۱۵ فروردین سال جاری، با ۲۴۷ رأی در برابر ۱۷۵ رأی در مجلس نمایندگان به تصویب رسید.

در صورتی که رئیس‌جمهور آمریکا مصوبه‌ای از کنگره را وتو کند اعضای مجلس نمایندگان و مجلس سنا می‌توانند برای شکستن وتو رأی‌گیری کنند.

در صورتی که طرح شکستن وتو در این دو شاخه نهاد قانونگذار حمایت دو سوم نمایندگان را کسب کند، وتو باطل شده و مصوبه علی‌رغم مخالفت رئیس‌جمهور لازم‌الاجرا می‌شود.

نمایندگان مجلس سنا در رأی‌گیری پنجشنبه برای عبور از وتوی ترامپ به ۶۷ رأی‌ (دو سوم کل آرا) نیاز داشتند، اما دست‌کم ۱۴ رأی‌ کم آوردند.

آمریکا از زمان آغاز جنگ علیه یمن با ارائه کمک‌های اطلاعاتی و فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات از ائتلاف تحت رهبری سعودی حمایت کرده است.

حملات ائتلاف سعودی در یمن به نابودی زیرساخت‌های یمن و شیوع فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است.

منابع مختلف آمار کشته‌ها در این جنگ را ده‌ها هزار نفر برآورد می‌کنند. سازمان‌های بشردوستانه گفته‌اند از زمان آغاز جنگ دست‌کم ۸۵۰۰۰ کودک از گرسنگی جان باخته‌اند و حدود ۱۴ میلیون نفر در معرض خطر قحطی قرار دارند.

پربیننده ترین خبرها