هشدار موگرینی درباره اقدامات تحریک کننده ترکیه در سواحل قبرس

هشدار موگرینی درباره اقدامات تحریک کننده ترکیه در سواحل قبرس
شنبه 14 ارديبهشت 1398 - 21:04

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نگرانی این اتحادیه نسبت به تداوم اقدام‌های ترکیه در «سواحل غربی قبرس» را بیان کرد.

العالم - اروپا

اتحادیه اروپا شنبه در واکنش به برنامه‌های ترکیه در انجام عملیات حفاری در منطقه ویژه اقتصادی (EEZ) در سواحل غربی قبرس، نگرانی جدی خود را نسبت به این موضوع اعلام کرد.

به نوشته روزنامه یونانی «اکاثی مرینی» «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، شنبه در بیانیه‌ای نگرانی اتحادیه اروپا نسبت به تداوم اقدام‌های غیرقانونی ترکیه در سواحل غربی قبرس را بیان کرد.

موگرینی در این بیانیه گفت: «ما به فوریت از ترکیه می‌خواهیم خویشتنداری خود را حفظ کرده، به حقوق قانونی قبرس در منطقه ویژه اقتصادی احترام گذارد و از هرگونه اقدام غیرقانونی که اتحادیه اروپا به طور مناسب و با همکاری کامل با قبرس به آن پاسخ خواهد داد، خودداری کند.»

جزیره قبرس بیش از چهار دهه است که به دو بخش «ترک نشین» در شمال و «یونانی نشین» در جنوب تقسیم شده و آنکارا روابط مناسبی با بخش یونان نشین قبرس ندارد. تاکنون نیز تلاش‌هایی برای اتحاد دو قبرس صورت گرفته، اما به شکست انجامیده است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز به شدت به قبرس شمالی علاقه دارد و حدود 20 هزار نظامی ترکیه در این کشور مستقرند. گفته می‌شود ترکیه به قصد یافتن نفت و گاز در پی حفاری در این منطقه است و به شدت تحرکات قبرس جنوبی را زیر نظر دارد.

«حسین ارطغرول اوغلو» وزیر خارجه جمهوری ترک قبرس شمالی چندی قبل اظهار داشته بود، درخواست قبرس یونانی نشین و یونان مبنی بر پایان حضور نظامی ترکیه در قبرس(ترک نشین) یک خیال پردازی است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها