امسال روز جهاني قدس در حالي فرا مي رسد که منطقه و جهان شرايط تازه اي را تجربه مي کنند و فلسطين هم پس از شصت سال اشغال و آوارگي همچنان در کوران تروريسم و نسل کشي، اسير نقشه ها و توطئه هاي شوم صهيونيسم جهاني و حاميان آنهاست و جهان عرب و اسلام نيز با چالش هاي کهنه و تازه اي روبرو است. از سوي ديگر، "اسرائيل" پس از جنگ 33 روزه لبنان، در جنگ 22 روزه غزه نيز متحمل شکست سختي شد و در رسيدن به اهدافش در اين جنگ ناکام ماند. در همين حال، در سال گذشته ميلادي نيز بار ديگر حزب تندرو و راديکال ليکود به زعامت بنيامين نتانياهو و با مشارکت حزب "اسرائيل خانه ما" به رهبري افيگدور ليبرمن زمام امور را در فلسطين اشغالي به دست گرفت. از ديگر سو، رژيم صهيونيستي اخيرا عمليات حفاري در زير مسجد الاقصي و يهودي سازي قدس شريف را شدت بخشيده است و با گسترش اين حفاري ها و اقدامات تخريبي در زير و اطراف اين مکان مقدس، هر آن احتمال ريزش بخش هايي از مسجد الاقصي و يا احتمال تهاجم جمعي يهوديان افراطي به آن مي رود. مجموع اين تحولات و شرايط کنوني ضمن اين که بيانگر پيچيدگي اوضاع منطقه است، بر اهميت روز جهاني قدس در سال 2009 ميلادي مي افزايد. روزي که يادگار معمار کبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني )ره( و بيانگر عمق درايت و فهم صحيح ايشان از قضيه فلسطين و منازعه خاورميانه است. روز قدس نماد اسلاميت قضيه فلسطين و روز إحياي آن و تاکيد بر اين نکته است که منازعه خاورميانه منازعه اي عربي صهيونيستي و يا همانگونه که برخي تلاش مي کنند، فلسطيني صهيونيستي نيست، بلکه منازعه اي اسلامي ـ صهيونيستي است. در مقطعي، صهيونيست ها و ابرقدرت هاي حامي آن ها عامدانه و برخي طرف هاي عربي و فلسطيني سهوا و يا عمدا تلاش مي کردند که بعد اسلامي قضيه فلسطين را با حصر آن به قضيه اي صرفا فلسطيني بزدايند. در واقع امام خميني (ره( با درک عميق خطر صهيونيسم و انديشه هاي توسعه طلبانه آن ها با نامگذاري آخرين جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهاني قدس ضمن تاکيد بر اسلاميت قضيه فلسطين و قدس، خطر "اسرائيل" و صهيونيسم را به جهان اسلام گوشزد کردند و به همين خاطر است که روز قدس را روز اسلام مي ناميدند و بر گراميداشت و احياي آن تاکيد مي نمودند. خود زمان اين مناسبت نيز که در ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن کريم قرار دارد، انتخاب بسيار سنجيده و راهبردي است، چون مسلمانان تقريبا پس از يک ماه عبادت و روزه داري از صفاي درون بهتري برخوردار بوده و بيش تر از هر زمان ديگري آمادگي دفاع از مسائل اسلامي و جانفشاني در اين راه را دارند. روز جهاني قدس روز دفاع يکپارچه مسلمين از اعتقادات و باورها و مقدسات اسلامي است و روز اعلام اتحاد عملي و نظري جهان اسلام در راستاي آزاد سازي فلسطين، قدس شريف و مقدسات اسلامي است. در واقع، قضيه فلسطين و قدس براي جهان اسلام وحدت بخش و اتحادآفرين است و اتفاق نظر تمامي امت اسلام از سلايق و مکاتب مختلف فکري و مذهبي گرفته تا جريان هاي سياسي حول محور قدس و فلسطين مي تواند نويدبخش اتحادي فراگيرتر در جهان اسلام در مقابل قدرتهاي زورگو و ياغي باشد. در حقيقت مساله قدس در کنار مساله آوارگان محوري ترين و اساسي ترين بخش منازعه خاورميانه محسوب مي شود و هر گونه کوتاهي و سهل انگاري در قبال آن، کل قضيه فلسطين را تحت الشعاع خود قرار مي دهد و آسيب هاي جبران ناپذيري به آرمان فلسطين وارد مي سازد. قدس شريف در طول تاريخ اسلام همواره معيار قوت و اقتدار و ضعف و انحطاط امت اسلامي بوده است، به اين معنا که هر وقت قدس آزاد و از لوث وجود اشغالگران رها بوده، امت اسلام در اوج عزت و کرامت و اقتدار بوده و هر وقت در اسارت و تحت اشغال بيگانگان بوده، نشانه ضعف و انحطاط امت اسلام بوده است. زماني که قدس قريب به صد سال در اسارت صليبي ها بود، جهان اسلام وضعيت بسيار خفت بار و شکننده اي داشت و از هر سمت و سو مورد تهاجم و تاخت و تاز بيگانگان قرار مي گرفت و به عبارت بهتر منطقه به برده صليبي ها تبديل شده بود. تا جايي که يکي از سربازان صليبي در نامه اي به مادرش مي نويسد که در قدس اسبان ما بر روي دريايي از خون مسلمانان حرکت مي کنند. اما زماني که در تاريخ 2 اکتبر 1181 به آغوش اسلام بازگشت، مسلمانان اقتدار و عزت از دست رفته خود را باز يافتند و توانستند در مقابل زياده خواهي هاي ريچارد اول پادشاه انگلستان و فيليپ آگوست پادشاه فرانسه ايستادگي کنند. اما دوباره دوران ضعف و انحطاط مسلمانان شروع شد و ساليان ديگري جهان اسلام هدف تاخت و تاز و تاراج بيگانگان قرار گرفت و مماليک اسلامي از ايران گرفته تا شام و بغداد به تصرف مغول درآمدند، اما وقتي سپاهيان مغول به سوى فلسطين سرازير شدند، مملوکيان به فرماندهى بيبرس در سال 658 هـ راه آنان را سد کردند